Не се очаква недостиг на пилешко месо и яйца в България, твърди председателят на УС на съюза на птицевъдите в България Ивайло Гълъбов.

Повишението на цените на ток и газ обаче дава отражение, себестойността на продуктите се повишава постоянно, защото освен поскъпване на енергоресурсите има рекорден ръст и при зърнените култури. 

“Над половин година производителите са принудени да търпят загуби, в условията на пандемия и ограниченията в туризма, конгресите, изложения и спортните мероприятия, но производството не бе намалено”, казва Гълъбов. Според него актуалните цени на пилешкото и яйцата са атрактивно ниски, но заради ограниченията това не води до по-голяма консумация. В средносрочен план се очаква обаче поскъпване.

Според земеделското министерство, чиито данни Гълъбов цитира, българското производство има 55% дял, а вносното - 45.

“Около 95% от охладеното пилешко месо и разфасовки са българско производство с най-високо качество и 5% от румънски производители с високо качество. В замразените пилешки продукти и полуфабрикати се използват 30% българско месо и 70% месо от внос”, каза Гълъбов.

По думите му обаче в този сегмент от пазара има продукти с по-ниско качество, но с атрактивно ниска цена. За да се гарантира безопасността на вносните продукти, по инициатива на Съюза на птицевъдите в България БАБХ прави мониторинг при влизане в страната, по подобие на Франция, Германия и Италия.

През юли обаче мониторингът бил променен и рискът от влизане на месо с по-ниско качество се е увеличил, твърди Гълъбов. След среща в министерството птицевъдите получили уверение, че контролът ще се възстанови, без това да спъва вноса.

Българското производство на птиче месо е 108 хил. тона, от които 90 хил. тона са бройлерите, а консумацията на пилешко месо е 22 кг годишно на човек. Вносът е около 100 хил. тона, в това число и пуешко за колбасарската индустрия, износът пък е около 48 хил. тона.

Що се отнася до яйцата, производството е организирано в 20-25 средно големи ферми в различни региони на страната и в около 50 по-малки ферми около големите областни центрове. Производителите на патици са концентрирани в две - три области, като 70% от дейността е концентрирана в 5 по-големи фирми, а 30% - в по-малки.

Гълъбов отчита, че годишните продажби на пилешко месо са около 500 млн. лв. (без 20% ДДС) според данните на МЗХГ за пазарната цена и потреблението в страната. “Трябва да добавим 300 млн. лв. без ДДС годишни продажби на яйца и 150 млн. лв. без ДДС от продажби на патици, за да видим какво е значението на отрасъла за икономическото развитие на страната и какъв е неговият принос в държавния бюджет”, добави още председателят на птицевъдите у нас.