Вече цяла година издателският бизнес е на ръба - освен че цените танцуват всеки месец, липсва предсказуемост, а доставките се бавят с месеци

Докато всички се взират с недоумение, изненада и тревога в рекордното поскъпване на тока и газа, една значима индустрия - издателската, е подложена на невиждан натиск.

Само от началото на 2021 г. досега

цената на

вестникарската

хартия в

България се е

вдигнала

почти двойно,

показват данни на вносители. През януари тя е била 970 лева на тон, през май се вдига на 1030 лв., за да стигне до 1600 лв. от 15 януари.

От началото на пандемията правителствата по света по различни модели подпомагат печатните медии. Българската изпълнителна власт нито при министър-председателя Бойко Борисов, нито при служебния му колега Стефан Янев, положиха каквито и да е усилия в подкепа на този бизнес, който е на първа линия в битката с COVID-19.

Хартията се внася в България основно от Русия, която е световен лидер в това производство. А от последното тримесечие на миналата година един от най-големите заводи там е променял цените всеки месец.

От българската компания “Полиграфснаб”, която е най-големият вносител на тази стока, обясниха, че в началото на миналата година е имало предсказуемост на цените и те са се променяли на тримесечие. От средата на 2021 г. обаче всеки месец получават писмо от руски производители за повишаване на цените. Последното е от дните преди Коледа и анонсира поредно поскъпване от 15 януари. Изключително тревожен е още един факт -

нарушена е

ритмичността

в доставките

Така, освен че е все по-скъпа, хартията все по-често е и дефицитна стока. Това на практика означава, че издателите на печатни медии са принудени, от една страна, да вдигат цените на продуктите, а от друга, да съкращават обемите на вестници и списания.

Проблемът далеч не засяга само нашата страна. Разликата в цената на вестникарската хартия по света е минимална, твърдят от руската фирма “Волга пейпър”. В Румъния например преди юли 2021 г. цената на тон хартия е била 485 евро. През юли и август вече е 515 евро, а прогнозата за този месец е да стигне 650 евро.

Производители обясняват непрестанното повишаване на цената с дефицит на суровините за изработването ѝ. А когато има и забавяне на доставките, заявените количества започват да се обработват понякога с месец-два закъснение.

Светът е в паника не само заради шеметното покачване на цените на газ и ток, но и заради

огромното

поскъпване на

хартията и нейния

все по-осезаем

недостиг,

пишат западни медии. Опаковъчната хартия е на привършване, кашоните за доставки на онлайн поръчките - също.

Международната компания Lecta обяви през септември, че ще предлага печатарската си хартия с 10% отгоре, а продукцията на италианската Burgo е поскъпнала с 50 евро на тон. Португалската компания за хартия Navigator, която продава в 150 държави, обяви поскъпване на продукцията си с между 6 и 9%.

Сред основните причини са увеличаванетo на цената на суровините (целулоза и химикали) и по-високите транспортни разходи, причинени от пандемията.

Специалисти коментират, че пазарът на целулоза обхваща 6-7 милиона тона годишно, а по време на пандемията около 1,5 млн. тона от тях не са били произведени.

Недостигът на хартия идва и от огромния ръст на потреблението в Китай, където икономиката се възстановява бързо от корона кризата. Логично производителите на хартия насочват основната част от доставките си към Китай, защото бързо продават на високи цени. Политиката на Пекин за по-чист въздух също удря издателския бизнес.

Китай забрани вноса на пластмасови отпадъци и несортирана хартия за рециклиране, от който фабрики в страната правеха вестникарска хартия. Бяха затворени и остарели заводи, включително за хартия. С решението Пекин засили вноса на целулоза, както и на вестникарска хартия, което доведе до нейното поскъпване. През тази година например цената на тон целулоза се е вдигнала от 500 на 800 долара.

Рязкото увеличение при онлайн търговията заради пандемията допълнително вдига цените, защото

има бум в

търсенето на

опаковки и

опаковъчна

хартия

Част от заводите пренасочиха производството си в този сегмент и се стигна до недостиг на вестникарка хартия, което качи цената ѝ значително. Изданието “Сюд Уест” цитира данни, според които цената на целулозата е скочила с 60% за година и няма никакви очаквания за спад.

Според данни от САЩ хартията, целулозата и велпапето са поскъпнали с над 20% на годишна база. Рециклираните фибри, използвани за направата на кутии и пакетиране, са увеличили цената си до 159 долара на тон срещу 54 долара преди това.

Отпадъчната хартия струва около 200 евро на тон, което е исторически рекорд, а цената се е повишила с над 75%. Освен това много производители в Европа са преустановили дейността си през последните години. От 2016 г. производственият капацитет се е свил общо с 8,2 млн. тона.

Само шведският хартиен гигант Stora Enso намали обема с над 1 млн. тона хартия и планира да затвори фабрики, както и да се пренасочи основно към производство на картонени кутии. Словенският комбинат “Витоп” спря и 200 хил. тона на европейския пазар ги няма. Един от австрийските заводи минава от вестникарска на опаковъчна хартия. Има такива анонси и за други заводи в Германия и Швеция.

Френски печатари казват, че

доставките се

бавят по три-

четири месеца

и няма сигурност за 2022 г. Швейцарското издание “Трибюн дьо Женев” посочва, че в цяла Европа книгите и вестниците са под заплаха. Те трябва да водят неравна борба с конкуренцията на картона за опаковане на онлайн поръчките, с липсата на рециклирана хартия и кризата в транспорта. От Швейцарската асоциация на печатната индустрия съобщават, че поръчките на хартия за периодични издания за 2022 г. в момента са излезли, но никой търговец на едро не е подал офертна цена и не се е ангажирал с доставки.

Навсякъде поръчките, ангажиментите и доставките са бавни и се отменят почти ежедневно. Издатели в Германия коментират, че договорените им доставки са напълно отменени във връзка с форсмажорни обстоятелства. И предполагат, че недостигът на хартия може да докара бизнес модела на издатели и печатници до колапс. А изходите не са много -

или намаляване

на обема на

изданията,

или вдигане

на цените им

Но коричната цена на вестниците в България например е силно подценена, в Западна Европа вестниците са по 2 евро.

От 15 години производството на хартия свива обема си и малкото фабрики, които са останали, произвеждат основно картон за опаковане. А в настоящата ситуация производителите на хартия все още не могат да наваксат увеличеното потребление.

Петър Кънев
Петър Кънев

Петър Кънев: Без помощ от държавата печатарската индустрия няма да излезе от кризата

Процесът на поскъпването започна преди половин година, когато цените на всички целулозни материали, хартии, картони, полиетилени и други се повишиха с между 50 и 100%. Трендът е подобен на този при електрическата енергия, газа, петрола. Това коментира пред “24 часа” Петър Кънев, председател на Съюза на печатарската индустрия и зам.-председател на икономическата комисия в парламента.

Според него най-големият проблем от този шок е за тези, които работят с рамкови договори. Пострада цялата полиграфия, но най-много вестниците и книгоиздаването, категоричен е Кънев. Той обясни, че причините за поскъпването са свързани най-вероятно с новата вълна на Зелената сделка. И главно с рязкото ограничаване на производството на целулоза във връзка със сеченето на гори. А и производството на целулоза е силно зависимо от цените на енергията и горивата, които формират голяма част от производствената ѝ себестойност.

В много държави правителствата намират начин да помогнат за преодоляване на тази криза. Добре е и нашата държава да потърси начин за това. За компенсиране трудно може да се говори. Но след като влязохме в затворен цикъл, без нейна помощ трудно може да се излезе от него. Като членове на КРИБ очакваме диалог от изпълнителната власт. Казвам това като председател на Съюза на печатарската индустрия, в който членуват над 100 юридически и физически лица. А и като зам.-председател на парламентарната икономическа комисия, добави депутатът.