Въпреки инфлацията и икономическата стагнация, през миналата година продажбите на нови коли у нас са се увеличили с близо 10%, съобщава NOVA. Ръст има и при покупките на употребявани автомобили. Според експерти обаче в България се купуват предимно стари коли, което превръща автопарка в страната в един от най-застаряващите в Европа.

Експерти отдават големия брой продадени нови коли на възстановяването на автомобилната индустрия. По думите им големите компании са разработили модели от ново поколение, които са грабнали окото на българина.

„Автомобилната сфера в световен мащаб претърпя огромни промени, иновации, самите варианти на автомобилите, които се предлагат, задвижванията, които се предлагат, това има много голям интерес при потребителите“, обясни маркетинг мениджъра в автомобилна компания Никола Урдов.

През 2021 година в България са били купени малко над 31 000 нови автомобили - това е с около 4 000 повече спрямо година по-рано. Цената обаче е от значение за бюджета на българина. Оказва се, че той в редки случаи е достатъчен за покупката на най-новите модели на пазара.

Според Никола Урдов обаче нарастващото търсене изправя производителите пред логистичен проблем. Заради коронавируса някои от колите идват от чужбина със закъснение. „Всички автомобили, които идват, са продадени предварително и хората ги чакат с месеци“, обяснява той.

На този фон купените употребявани коли за предходните 12 месеца са около 218 000. Цели 68 процента от тях са на възраст над 10 години. Общият брой на превозните средства в България е около 3 милиона и 700 хиляди, от които близо половината са на над 20 години.

Според търговците автопаркът у нас застарява с бързи темпове. Смятат обаче, че новите екоизисквания могат да променят статистиката и постепенно интересът към коли втора ръка да намалее.

„Вдигнаха им някакъв стандарт – евро 5, евро 6 и от тази гледна точка се промени и пазарът. И ако през 2020 съм продал повече коли, то е за това, че самите клиенти нямаха определени изисквания към тия коли“, смята собственикът на автокъща Георги Грозданов.

Той добавя, че броят на продажбите на стари коли зависи от търсенето на нови автомобили. „Новите коли, които трябва да ги предоставят на клиентите, се бавят. Следователно - втората употреба коли, които ние трябва да ги вземем от същите клиенти – и те се бавят“, каза още Грозданов.