От 500 млн. лв, заделени за “Хемус”, в момента са останали само 2 милиона

“Струма” може да бъде завършена изцяло през 2030 г., а “Хемус” 3 години по-рано

Аутобан Русе - Велико Търново и тунел под Шипка може да има най-рано през 2030 г., същата е годината на окончателното завършване на магистрала “Струма”. Малко по-рано - през 2027 г., може да бъдат завършени “Хемус” и скоростният път Видин - Ботевград. След 2 години, т.е. през 2024 г., е възможно да имаме готова магистрала “Европа” и да бъде довършено разширението на софийското околовръстно между “Люлин” и “Бъкстон”, но без най-важната част - кръстовището с булевард “Цар Борис Трети”. А магистрала “Черно море”, свързваща Варна с Бургас, ще бъде факт чак през 2032 г.

Това са най-оптимистичните срокове за довършване на стратегическите пътни проекти в България, и то

ако всичко

върви идеално,

т.е. ако никой нищо не обжалва и се намерят пари за всичко. Това стана ясно от 3-часова среща, на която вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов разпита цялото ръководство на пътната агенция до ниво шефове на дирекции.


Отчет за състоянието на стратегически пътни обекти даде цялото ръководство на пътната агенция.
Отчет за състоянието на стратегически пътни обекти даде цялото ръководство на пътната агенция.
Двата проекта, които ще станат готови относително скоро - магистрала “Европа” между Калотина и столицата, и разширението на западната дъга на софийското околовръстно, също не са съвсем безпроблемни. Столичната община разполага с готов технически проект за довеждането на околвръстното до габаритите на магистрала между резиденция “Бояна” и “Люлин”, но има спорове за най-важната част - кръстовището с булевард “Цар Борис Трети”, който

княжевци не

искат да е

на две нива

и са готови на протести. Жителите смятат, че това допълнително ще засили пътния трафик през квартала им. Решението засега е да се започне работа по двете несвързани една с друга части, а кръстовището да се прави, когато общината се разбере с местните хора. Финансирането ще дойде от държавния бюджет.

Частта от магистрала “Европа” между Калотина и Драгоман ще е готова до средата на 2022 г., а тази между Драгоман и с. Храбърско бе пусната още м.г. Само че оттам до столицата

все още

няма одобрен

подробен

устройствен план

и завършени отчуждения и въпреки че има подписан договор с изпълнител, още няма избрана фирма за строителен надзор. Срокът за строителство е 24 месеца, т.е. ако всички документи са налице до месец-два, срокът 2024 г. може да бъде спазен, стана ясно от обясненията на Златка Петева, шеф на дирекция “Проекти по ОПТ” в пътната агенция.

Най-реалистичните срокове за магистрала “Хемус” и скоростния път Видин - Ботевград са да бъдат завършени до 2027 г., и то под редица условия.

Към 2026 г. “Хемус” ще стигне до участък, който е между Плевен и Велико Търново, но оттам нататък остават още 4 участъка - от 6-и до 9-и. Това са прословутите лотове, за част от които фирми получиха авансово парите, но до 2026 г. може да е готов само 6-и участък. За 7-и на практика няма готов технически проект и 3 километра от 15-километрово трасе трябва да се местят, защото попадат в свлачище. За следващия, 8-и участък по избраното трасе има възражения от ловно стопанство “Черни Лом” - Попово, защото там са техните участъци,

в които се

въдят

благородни

елени,

т.е. и там трасето трябва да се мести, разясни Бисер Йорданов, шеф на дирекция в АПИ. Така че там работа там може да започне най-рано от 2024 г., а срокът за строителството е 36 месеца. Дори избраните фирми да счупят някой рекорд, те едва ли ще могат да довършат участъците преди 2027 г.

9-и участък е само 12 километра в безпроблемен терен и има готов технически проект, така че той може да е готов по-рано.

Проблемите с “Хемус” обаче са в сегашните договори за доставка на материали и техника, които трябва да се трансформират в договори за строителство, което никой досега не е правил и по механизма трябва да се мисли на ниво правителство и парламент.

Освен това от парите, заделени от държавния бюджет за “Хемус”,

в момента има

налични само

2 млн. лева

Остатъкът от 498 млн. лв., който бе заделен в специална банкова сметка от излишъка за 2019 г., бе прибран обратно в бюджета в средата на м.г. от служебния финансов министър тогава Асен Василев и бе 1/4 от обявения към края на годината излишък от 2 млрд. лв. Който междувременно се стопи в края на 2021 г. и бюджетът завърши на дефицит.

Според АПИ за дейностите по “Хемус” само за тази година ще трябват към 300 млн. лв. Гроздан Караджов уточни, че тези пари вече са поискани в новия бюджет за 2022 г.

По скоростния път Видин - Ботевград, където също много фирми са получили авансови плащания и цялото строителство е възложено с инхаус процедура на държавната “Автомагистрали”, има още по-големи проблеми. Оказало се например , че трасето между Монтана и Враца

минава през

място, на което

военните имат

склад за

боеприпаси,

и сега то трябва да се променя, защото иначе екоминистерството няма да утвърди ОВОС-а. Този участък няма как да бъде завършен преди 2027 г. - тепърва ще се прави технически проект.

На практика има голяма вероятност някои участъци да бъдат готови още следващата година, но те не са свързани с други готови отсечки, така че, ако пътят се пусне в движение, хората ще пътуват ту по скоростен с по две ленти в посока, ту по обикновен двулентов път.

Магистрала “Струма” обаче няма как да е готова изцяло преди 2030 г., тъй като за най-опасния участък - през Кресненското дефиле, все още няма окончателно решение за трасето.