С 2,4 процента са намалели продажбите на нови леки коли в Европа през миналата година спрямо 2020-а, съобщава Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA). През 2021-а на Стария континент са пласирани 9 700 192 нови возила спрямо 9 939 418 година по-рано.
Данните на ACEA за България сочат, че у нас е регистриран годишен ръст от 9,7 процента с 24 537 продадени нови автомобили спрямо 22 368 през 2020 г. Това означава, че през 2021-а са пласирани 2169 повече нови леки коли. През декември в страната ни са били регистрирани 1780 возила (+4,3%).
Продажбите на нови леки автомобили в България обаче са много далеч от тези от преди 2 години. През последната без COVID година - 2019-а, у нас са пласирани 35 371 коли, докато през изминалата година са 24 537 или с внушителните 10 834 возила по-малко спрямо 24 месеца преди това.
През декември 2021 г. регистрациите на леки автомобили в Европейския съюз са намалели с 22,8% до 795 295 бройки, което е шести пореден месец на спад. Повечето от пазарите в региона са изправени пред двуцифрен спад, включително четирите основни: Италия (-27,5%), Германия (-26,9%), Испания (-18,7%) и Франция (-15,1%). Всъщност единствените пазари на автомобили в ЕС, които имат подем през миналия месец са България, Хърватия, Латвия и Словения.
Като цяло през 2021 г. продажбите на нови автомобили в ЕС спаднаха с 2,4% до 9,7 милиона, въпреки рекордно ниската база за сравнение от 2020 г. Този спад е резултат от недостига на полупроводници, който се отрази негативно на производството на автомобили през цялата година, но особено през втората половина на 2021 г. Всъщност през миналата година общият брой регистрации на автомобили в ЕС е с 3,3 милиона бройки под продажбите преди кризата през 2019 г.
Разглеждайки цялата година за четирите основни пазара на ЕС, само Германия отбеляза спад (-10,1%) през 2021 г. За разлика от това, Италия е най-голямо увеличение (+5,5%), следвана от Испания (+1,0%) и Франция (+0,5%) със скромен растеж.