Няма как да вдигнат туристическите пакети за чужденци - те са договорени отдавна
Храната и транспортът поне с 10 на сто отгоре
За юли миналата година средно голям хотел с 1000 легла на Златни пясъци, част от българска хотелиерска верига, е получил сметка за ток от 180 хиляди лева. През септември обаче собственикът му Георги Щерев е получил фактурата за август и останал поразен – 270 хиляди лева.
“Имаше прилична заетост между 70 и 80 на сто, вече не помня колко точно и нямаше никаква разлика в потреблението между юли и август. Но още тогава усетих, че нещо става с електроенергията”, казва Щерев, който освен собственик на хотели е и председател на асоциацията на собствениците в Златни пясъци и съпредседател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
През август 2021 г. обаче лудостта с цените на тока на борсата едва беше започнала. Стойностите взеха да се покачват стремглаво през септември и октомври-ноември минаха всички психологически граници.
Само че по това време на годината
хотелите
по морето
не работят
и дори да имат някаква консумация на ток, тя е нищожна.
Справка в сайта на Българската независима енергийна борса показва, че средната цена на тока за бизнеса през август 2020 г. е била 78 лв. за мегаватчас. Тогава обаче хотелите почти нямаха гости от чужбина, защото беше първата година от пандемията, когато бяха най-големите ограничения.
През август 2021 г. цената вече е била 218 лв., а в момента е 423 лв. Все още няма сключени договори за покупка на ток за август 2022 г., но каквото и да стане дотогава, е ясно, че разходите за електроенергия на хотелите
няма как да
не са поне тройни
от обичайното
в сравнение с времето отпреди кризата.
Всичко това кара хотелиерите да правят калкулации, от които поне засега според хора от бранша излиза, че трябва да увеличат цените на нощувките с около 15%, ако искат да оцелеят.
Лошото за тях е, че те
няма как
да искат това
поскъпване от
чуждите си
гости,
защото цените с тях за лято 2022 са договорени още миналата година, когато никой не е знаел какво предстои с тока и газа.
“Каталозите, които сме изготвили за немския пазар за лято 2022-а, са отпечатани отдавна, още в края на миналото лято и още през есента на 2021-а са предложени на клиентите. Тези цени са договорени между нас и хотелиерите още в началото на миналия летен сезон. Няма как да коригираме тепърва цените, по които продаваме, и да искаме от клиентите повече, отколкото сме им написали”, каза Калин Сутев, представител за България на DER Touristik, един от най-големите туроператори в Германия с най-голям дял на немски туристи за българския пазар.
Още повече че според него заради вълната от омикрон в момента има силно разколебаване и на практика
в Германия
до момента
са направени
нищожни
предварителни
записвания
за летуване в България.
“Няма как да поскъпнат, тъй като пакетите за лятото са продадени през миналата година на тогавашните цени. Туроператорите не приемат доводи като поскъпване на тока, горивата, инфлацията и не може да ги калкулираме с някакви анекси”, казва и Елена Иванова от Съюза на собствениците в Слънчев бряг.
Всичко това означава, че вдигането на цените за нощувките ще важи само за неорганизирани туристи, за онези, които правят записвания в последния момент, и за онези, които ходят на почивка само за уикенда. В преобладаващия случай това са българските гости.
Харчовете за ток на един хотел на морето зависят пряко от заетостта, защото най-големите консуматори са климатиците и бойлерите. В кухните на хотелите особено на тези в големите курорти се готви на газ, но газът също поскъпна 2-3 пъти в сравнение с миналата година.
За хотелите, строени или поне реновирани в последните години, трудно може да се каже, че са енергийни разсипници. В 90% от случаите те имат осветление с инфрачервено включване, системи за спиране на консумацията при отсъстващ човек в стаята, самите климатични системи са с доста висок клас за енергийна ефективност и т.н.
Освен това статистиката на БХРА показва, че в България почти няма хотел, който да е принуден да плаща свръхвисоките цени на тока, които искат доставчиците от последна инстанция. Напротив, те имат действащи договори с търговци на електроенергия.
“Колегите напоследък
масово се
втурнаха да
минават на
фотоволтаици,
но процедурите за това са много тромави”, сподели Щерев. Миналото лято Българската банка за развитие предложи специална кредитна линия за инсталиране на фотоволтаици от хотели. Според Щерев лихвата е много добра, но банката иска обезпечение в размер на 130% от стойността на сумата на кредита. А в България почти няма хотел без кредит и засега малцина негови колеги са се възползвали от това улеснение.
Преди седмица ББР стартира и специална програма “Подкрепа за туризма”, по която се предлагат заеми за оборотен капитал за хотелиерите и ресторантьорите. Макар че имат 12 и 18 месеца гратисен срок и 48-месечен срок за изплащане, а и са с лихва 2,82%,
това все пак
са кредити
Компенсации за претърпяното от хотелиерите особено през 2020 г. така и не са получили до момента. Малцина от тях успяха да се доредят до част от 30-те милиона лева държавна помощ, които бяха отпуснати наскоро, най-големите бенефициенти там са туроператорските фирми.
“Оптимистичните планове бяха през това лято потокът от чужди туристи в България да достигне 85% от обемите, които имаше през 2019 г. С тези негативни тенденции от последните месеци аз мисля, че ще е едва 65%, може би през 2023 г. чак ще има нормализиране”, смята представителят на DER Touristik Калин Сутев. Той смята, че скоро в Германия, а и в други страни ще има официална препоръка да се избягват за летуване държави, в които
процентът на
ваксинация е
по-нисък от
средния за ЕС
“Тях не ги интересува, че примерно персоналът в българските хотели е 100% ваксиниран, те гледат общата статистика”, каза той.
Нощувките обаче представляват около 30% от разходите на един летуващ. Други 40% са храната.
Но тя също няма как да струва колкото миналото лято. Само поскъпването на хранителните продукти от август миналата година досега е 8,8%, а
общественото
хранене е
поскъпнало
с 6,8%
според данните на статистиката.
Колко още ще поскъпне до юли-август, никой не може да каже, но в общи линии се смята, че инфлацията ще набира скорост до март-април. Дори след това да изчезне, храненето в заведение няма как да струва по-малко от петнайсетина процента по-скъпо в сравнение с миналото лято.
Третият по-съществен разход по време на една почивка е транспортът. В сравнение с миналото лято единственият вид транспорт, който е поевтинял, е въздушният - с около 8 процента. Влаковете возят на същите цени, както и миналото лято. За съжаление, обаче със самолет и с влак може да се стигне само до Варна и Бургас, по-нататък трябва автобус или кола, а горивата дори в момента са с около 40% по-скъпи, отколкото бяха миналото лято. Така че до юли-август цената на придвижването където и да е по морето ще е отчетливо по-висока.
В Банско: Два часа работим и харчим ток, а заведението – празно
Зимно Банско е напълно в капана на скъпия ток и неяснотата около това колко от предварително записалите се туристи ще дойдат.
“Миналата година сметката ми за ток бе 12 хиляди лв., сега е между 38 и 40 хиляди лв., а още не е дошла сметката ми за декември”, оплака се по Би Ти Ви хотелиерът Бурхан Немутлу.
Собственичката на друг хотел – Спаска Ярецова, се оплаква, че вече втора седмица няма гости на хотела, всички са канселирали резервациите си заради ковида. Работи само ресторантът, в който два часа работят и харчат ток, а чакат случайно някой да влезе и да обядва.
Хотелиери: Който не вдигне цените, няма да оцелее
НАДЕЖДА АЛЕКСИЕВА
ДИМЧО РАЙКОВ
Единствените летуващи по родното море българи, които ще се разминат с увеличение на цените това лято, са онези, които си купят достатъчно рано пакети за почивка. Причината е, че законът вече задължава туроператорите да предлагат пакетите на еднакви цени у нас и в чужбина, а те са формирани още миналото лято и в тях не е отразено поскъпването на тока и другите енергоносители.
Само че по традиция българинът не ходи на Черно море чрез туроператор, а избира къде да отседне чак когато дойде лятото. И неизбежно ще плати по-скъпо.
По-малките хотелиери на юг не изключват да вдигнат цените с около 10-15%.
“С толкова
може би ще
компенсираме
цените на тока,
а очакванията ни са през лятото той да падне”, казва собственик на малък хотел в Черноморец.
Обикновено малките хотелиери започват да продават пакети през април-май и казват, че тогава ще направят калкулацията според ситуацията към момента. Но признават, че не могат да си позволят да вдигнат много цените, за да не прогонят туристите.
В Слънчев бряг са обнадеждени, че
това лято англичаните
се завръщат,
защото са направени резервации за юли и август. Въпросът е да не се стигне до откази, както стана миналата година.
“Ако цените на тока се задържат през лятото на сегашните нива, направо фалираме. Продали сме почивките на миналогодишните цени и не може да ги вдигнем, освен това няма и много записвания”, казва хотелиерът Веселин Налбантов, зам.- председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. И призовава държавата да предприеме по-енергични мерки за подпомагане на бранша.
Със сигурност извън хотела лятната почивка ще поскъпне, особено за туристите, които не са с пакети “ол инклузив”, тъй като ще са на свободна консумация, а ресторанти и търговци ще вдигнат цените, коментират туроператори. Очакванията са разходите за храна да скочат с 10-15%.
По Северното Черноморие
вече има хотели,
които са с 15% по-скъпи
от м.г. Такъв е например целогодишно работещият “Интернационал” на Златни пясъци.
“Ситуацията в бранша е динамична, но няма бизнес, който да не е актуализирал цените си, увеличението е между 10 и 30 %”, заяви Павлин Косев, председател на варненската Асоциация на ресторантьорите и хотелиерите.
“Корекцията на цените е неизбежна, но
трябва да е плавна,
за да не губим клиенти
Който не вдигне цените, няма да оцелее”, категоричен е Косев, който е мениджър на варненски хотел.
За справянето с непоносимите цени на тока в ръководения от него хотел залагат на съвременните технологии. Монтират термопомпа, с която да оптимизират използването на енергията през лятото, на покрива на сградата монтират слънчеви колектори, а външното осветление и рекламите се командват от компютър. Това е специална система, която пуска осветлението спрямо нуждата, а не в конкретен час, така се избягва и човешкият фактор, разказва Косев. Според предварителните разчети се очаква разходите за системата да се избият за два сезона.
“Актуализацията на цените зависи и от търсенето, от силата на лятото. Много е трудно да се каже сега какво ни очаква и дали ще скачат още цените на хотелските услуги”, категоричен е Косев.
В Св. Константин и Елена също са вложили доста в оптимизиране на енергийните си харчове, но
тези усилия не могат
да преодолеят
драстичния ръст в цената
на електроенергията. “Очакваме адекватни мерки за държавна подкрепа към всички сектори, което да подкрепи бизнеса и да подпомогне успеха на туристическия сезон”, заявиха за “24 часа” от ръководството на комплекса.