Вдига се ръстът на продажбите на електромобилите, но с по-бавни темпове

Подготвяните бонуси за покупка на нов електромобил и предстоящото поскъпване на горивата явно засега не са достатъчен стимул за българските потребители да променят съществено навиците при покупката на нов автомобил.

Показателно за това е, че през миналата година страната ни е единствената в ЕС, която е отчела повишения на продажбите на нови дизелови коли. Те са 3032, което е ръст от 15,1% спрямо 2020 г., докато в Европа регистрациите се понижават с 31,5% до 1 901 191 броя.

Подобна е тенденцията и при бензиновите возила. През 2021 г. продажбите им се свиват в ЕС със 17,8% до 3 885 432 броя. В България обаче нарастват с 9,7 на сто до 20 786.

Данните за миналата година показват ясня тенденция - автомобилният пазар се променя из основи, като все повече се налагат хибридните модели и изцяло електрическите.

Продажбите на нови хибридни автомобили в Европа през 2021 г. за първи път са се изравнили с тези на дизеловите. Регистрациите на непрезареждащи се хибридни возила са се вдигнали с 60,5 на сто до 1,9 млн. и те вече имат пазарен дял от 19,6%. В България продажбите се увеличават с 48,3% до 636 броя.

При презареждащите се хибриди, които имат двигател с вътрешно горене и с малък електромотор, също има силен ръст за миналата година от 70,7% до 867 092 бройки и 8,9 процента пазарен дял, който почти се е удвоил за една година. В България регистрациите

нарастват със

завидните

136,6%, но

бройката

е малка - 97

Все по-голяма популярност набират и изцяло електрическите автомобили, сочат данните на ACEA. Продажбите за целия ЕС за 2021 г. се увеличават с 63,1% до 878 432 броя. Тук България може да се похвали също със завиден ръст - 130,9 на сто, но отново с малко бройки - 321. Страната ни се нарежда на пето място по увеличение на продажбите след Гърция, Хърватия, Литва и Финландия.

Ръстът при електромобилите през 2021 г. е доста по-скромен от този през 2020 г., когато бе 216,9%. Но техните продажби ще се увеличават в следващите години, защото ЕК си постави за цел след 2035 г. да се преустанови предлагането на коли с двигатели с вътрешно горене.

Данните показват, че на двата основни пазара - Франция и Германия, продължава ускорената електрификация на автопарка, а в Швеция, Ирландия и Италия продажбите на електрически модели са се удвоили за една година. А в Норвегия продажбите на нови коли на ток вече държат дял от 83,7 процента.

А само за декември пазарният дял на електрическите превозни средства (чисти електромобили, без да се включват плъгин хибридите с възможност за зареждане), е 21 процента,

надхвърляйки

за първи път

продажбите на

нови дизели

с два процента, съобщи Automotive News Europe.

Продажбите на електрически автомобили нарастват най-вече заради стимулите за закупуване в много европейски страни, но и заради подобряване на инфраструктурата за зареждане.

В България също е възможно да има промяна на пазара, въпреки че все още се купуват предимно бензинови и дизелови коли. Проучване на Европейската инвестиционна банка показва ,че делът на хората, които биха си купили нов хибриден или електрически автомобил, е с 52 пункта по-висок от този на потенциалните клиенти на дизелово или бензиново превозно средство.

Хибридни модели са предпочитани от българите на възраст над 65 г., а електромобили са предпочитани от тези между 30 и 64 г. Преобладаващата част от младите хора у нас - тези до 30-годишна възраст, предпочитат бензинов или дизелов автомобил. (24часа)