Инж. Чавдар Стойнев е новият изпълнителен директор на "Топлофикация Перник". Той зае позицията в началото на февруари 2022 г. и продължава изпълнението на цялостната бизнес стратегия за модернизация и трансформация на предприятието. Стойнев има над 15 годишен стаж в "Топлофикация Перник". Започва работа като помощник оператор на парогенератори. С натрупването на опит през годините преминава през различни позиции, докато през 2020 г. става част от Борда на директорите на предприятието.

- Инж. Стойнев, какви са приоритетите, на които ще заложите като директор на "Топлофикация Перник"?

- Стратегическият фокус на "Топлофикация Перник" за 2022 г. е трансформация и поетапната замяна на въглищата с алтернативни горива. През тази година се очаква да бъде завършен един от най-мащабните ни проекти, а именно пускането в експлоатация на трите газови когенератора. Чрез реализирането на инвестицията ще се предостави възможност за продължаване на дейността на "Топлофикация Перник", като се изпълняват целите за намаляване на въглеродните емисии, заложени в Европейската Зелена сделка. На този етап въглищата ще се използват само по време на отоплителния сезон.

В етап на обсъждане е и закупуването на нова американска турбина на "Дженерал Електрик". Към момента паралелно провеждаме административните процедури за реализиране на още една инвестиция за поетапна замяна на все по-голяма част от въглищата с биогорива. Биомасата е възобновяема суровина, при чието оползотворяване не се отделят вредни емисии във въздуха. Амбицията ни е да създадем напълно екологично производство на енергия. Запазването на работните места и функционирането на предприятието за нас е приоритет номер 1.

Ще работим и за подобряване на клиентската политика на "Топлофикация Перник". Вярвам, че предприятията, ориентирани към клиентите, са по-успешни в дългосрочен план. Особено през последните две години, пандемията ни тласна към постепенно дигитализиране на услугите. Инвестиран беше ресурс в създаването на изцяло нов сайт за удобство на клиентите. Влизайки в него, потребителите имат възможността да проверят сметката си. Чрез регистрация в сайта клиентите могат да изпращат данните от самоотчета си, създаден е и раздел "Видео", където накратко експертите ни отговарят на най-често задавани въпроси. Открит беше и национален телефонен номер 0700 500 20 за по-бърза връзка със специалистите на дружеството. Като нов директор съм си поставил за цел да продължаваме да надграждам постигнатото до тук.

- Това са много мащабни проекти, каква е според Вас тяхната възвръщаемост?

- Възвръщаемостта няма да бъде бърза. Нужни са доста години, но пък това е правилният път едно топлофикационно дружество, целящо цялостна трансформация и с визия да бъде конкурентно на българският пазар, да се развива и произвежда все по-качествени услуги. Това е нашата дългосрочна стратегия.

- Какви са перспективите за растеж на "Топлофикация Перник"?

- "Топлофикация Перник" се развива непрекъснато. Една от целите на ръководството ще бъде предприятието да продължава да обогатява непрекъснато палитрата си от услуги. В същото време зелена политика на Европа навлиза с все по-бързи темпове и за това ние инвестираме в нисковъглеродно производство.

Вече казах, че дигитализацията е другата дългосрочна задача, към която са насочени усилията ни. Ние сме си поставили ясни и постижими цели. Уверявам Ви, че аз и екипа ни не се страхуваме да поемаме рискове и обичаме предизвикателствата. Освен това винаги съм вярвал, че непрекъснато трябва да подобряваме квалификацията си, да се учим и да усвояваме нови умения през целия си живот. Когато си сигурен в себе си и работиш с желание, ще стигнеш до победния бряг. Като директор ще разчитам на опита си и подкрепата на хората около мен - на екипа и на семейството , за да продължи модернизацията на "Топлофикация Перник". Предприятието е едно от първите топлофикационни дружества. Той има нужният потенциал да се развива и постига устойчив растеж.

- Кои според вас са най-големите предизвикателства пред енергийния сектор?

- Предизвикателствата пред енергийния сектор в България не се различават от тези в останалите европейски страни. Говоря за увеличението на цените на горивата за производство на енергия и емисиите, енергийният преход. Виждаме ясно изразена тенденция към нарастване на дела на възобновяемите източници и природният газ в енергийния микс. Сред големите предизвикателства през сектора ни са да намерим начин да бъдат намалени емисиите при производството на енергия.

Приоритетно за мен е непрекъснатото подобряване на обслужването в отговор на все по-високите изисквания на нашите клиенти. Голямо внимание обръщаме на процеса на дигитализацията на дейността си като отговор на все по-разрастващата се мобилност на своите потребители. Необходимо е да се търсят непрекъснато нови канали за комуникация. За някои сектори това може би не е голямо предизвикателство, но за нашия определено е. Въпреки това смятам, че не трябва да се губи живият контакт с клиентите. Човешкият фактор винаги ще бъде в основата на всички дейности, дори и предвид навлизането на високите технологии и компютризацията в сектора. Доверието и добрите взаимоотношения се основават на директното общуване между клиента и служителя.

- Кое определяте като основна движеща сила за предприятието?

- Най-големият двигател на "Топлофикация Перник" е колективът. Познавам повечето хора в предприятието, защото дълги години сме работили „рамо до рамо“. Вярвам, че заедно ще продължим да развиваме нашето дружество. Хората от екипа са невероятни професионалисти, енергични и иновативни, винаги готови за промяна. Обичам да си служа с народни приказки, които съм чел като малък. Ще дам пример с "Приказка за неволята". Тя е много показателна за това, че вместо непрекъснато да мрънкаме как винаги някой друг ни е виновен и да смятаме, че някой е длъжен да направи нещо за нас, нека запретнем ръкави и всеки един от нас да положи усилия. В "Топлофикция Перник" работят именно такива хора. Ние всекидневно влагаме огромни усилия, за да работи дружеството. Колкото и да ни е трудно на моменти, не се оплакваме, напротив, заедно преодоляваме всяко едно предизвикателство.

- Каква очаквате да бъде 2022 г. за "Топлофикация Перник"?

- Продължаваме да надграждаме постигнатото до тук с цел подобряване на производството, продължава и през 2022 година. Надявам се да бъде по-спокойна година откъм външни фактори и събития, за да довършим проектите си. Те са крачка към новия облик на "Топлофикация Перник". Това е нашата мотивация и за това искрено вярвам, че 2022 г. ще бъде много успешна за нас.

Надявам се тази година да бъде все пак наситена и интересна откъм инициативи и предизвикателства, които сами си поставяме.