Глобалният дефицит на чипове отново удариха силно върху продажбите на нови автомобили в Европа през януари. Според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), цифрите за първия месец на тази година сочат рекорден спад, въпреки че има големи разлики между страните. Поради липсата на полупроводници компаниите успяват да произвеждат много по-малко коли, отколкото искат, а доставките се забавят.
Общо през миналия месец в Европейския съюз са регистрирани 682 596 нови леки коли. Това е с 6 процента по-малко от януари миналата година, който вече бе обявен като най-лошият месец януари, който от организацията ACEA някога са измервали. По това време дилърите все още страдаха от блокирането заради коронавируса.
Много експерти предполагат, че проблемът с чиповете ще продължи поне до средата на годината. Въпреки това наскоро ACEA прогнозира, че продажбите на нови леки автомобили в ЕС вероятно ще се увеличат с почти 8 процента тази година до 10,5 милиона превозни средства. Ако доставките на чипове се стабилизират, компаниите могат отново да увеличат производството. Дори и тогава продажбите все още биха били с почти 20 процента по-ниски, отколкото през 2019 г., преди да избухне кризата с короната.
В България през първия месец на годината са продадени 2034 нови леки автомобили спрямо 1769 през януари 2021-а или увеличението е 15 процента.
Различни пазари в Централна Европа също отбелязват значителен ръст миналия месец, като Словакия (+72,6%) и Румъния (+55,5%), но пък в Полша се свиват с 10,2%. В Западна Европа почти всички страни отчитат отрицателни резултати. Разглеждайки четирите основни пазара, двуцифрени намаления са в в Италия (-19,7%) и Франция (-18,6%), докато само Германия отбелязва солиден ръст (+8,5%), а Испания с един процент отгоре.