Според общината е неприемливо обходният път да засяга подхода към защитения природен парк “Кайлъка” и жилищни квартали, както предвижда вариантът, предложен от пътната агенция
Местната власт си е избрала опция, която пуска транзитния поток през земеделски земи и полски пътища
Изграждането на обходен път на Плевен, по който да се извежда транзитният трафик от града, е на дневен ред в общината заради напредващото строителство на автомагистрала “Хемус” в участъка до пътния възел на Плевен.
Дискусиите откъде да минава обходният път се водят още от 2007 г., казва архитект Невяна Иванчева, зам.-кмет на Плевен. В търсене на решение през 2019 г. е проведена среща между представители на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) и институции в Плевен.
Тогава от АПИ е предложен разширен идеен проект за строителството на обходен път в два варианта. Единият, наречен “жълт”, предвижда пътят да преминава пред входа на парк “Кайлъка”.
Другият, кръстен “син”, е вариантът, който пуска обиколния път през земеделски земи и полски пътища, които са общинска собственост.
“Абсурдно е обходният път да засяга по какъвто и да е начин парк “Кайлъка”, който е защитена местност, категоричен е кметът Георг Спартански.
Той научил от служебния областен управител Марио Тодоров, че неговият предшественик Мирослав Петров е изпратил до АПИ писмено становище за принципна подкрепа
обходният път
да минава през
държавен имот,
т.е. на практика е дал на агенцията одобрението си за жълтия вариант, който е крайно неприемлив за община Плевен.
“Сигурно е, че ще бъде отхвърлен и от съгражданите ни при едно обществено обсъждане”, обясни Спартански пред медиите.
Сериозните резерви на общината срещу жълтия вариант са изложени в писмо, пратено до служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
На първо място, в него общината посочва, че жълтият вариант на инвестиционното предложение за изграждане на югоизточен обход на областния град не е съобразен с одобрения и влязъл в сила общ устройствен план на Плевен.
Според разработената към устройствения план комуникационно-транспортна схема трасето на обходния път е извън урбанизираната територия на Плевен и е част от второкласен републикански път.
Трасето на жълтия вариант преминава по предвиденото в устройствения план трасе на районна артерия, която обслужва двата жилищни квартала “Панорама” и “Кайлъка”. Пресича и новите жилищни територии южно от улица “Райски кът”, застроени предимно с нискоетажни еднофамилни жилищни сгради с повишен комфорт на обитаване, се посочва в писмото на общината.
Не на последно място, при избора на този вариант преместването на движението на транзитния поток всъщност пак остава в рамките на града. А след изграждането на “Хемус” трафикът ще се увеличи няколко пъти и
ще трябва да
минава по
тясна улица,
по която вървят
тролейбуси,
има магистрален водопровод и газопровод.
Ако камионите и тролеите тръгнат по улицата, която е с ширина 10,5 м, ще се увеличи вредното въздействие от шум, прахови частици и въглеродни емисии. По-голям ще е и рискът от пътнотранспортни произшествия в прилежащата урбанизирана зона и около парк “Кайлъка”.
Против жълтия вариант се обединяват и гилдиите на архитектите и инженерите.
“Недопустимо е терените, които се намират на улица “Сан Стефано”, вдясно пред входа на защитената местност “Кайлъка”, да се похабяват за развитие на пътни съоръжения на две нива. Неприемливо е и преминаването с мостови съоръжения близо до парк “Кайлъка”. Тези аргументи против жълтия вариант добавят от камарите на архитектите и инженерите в Плевен.
Защо общината предпочита синия вариант на инвестиционното предложение, обозначен като югоизточен обход на Плевен?
Най-важното е, че този обход отдалечава транзитното движение от парк “Кайлъка” и от жилищните квартали. Така ще бъде опазена природата.
Обитателите на жилища в района също
ще бъдат
пощадени от
шума, праха
и всички
останали
вреди
на тежкия трафик. От рещаващо значение е, че значително ще намалее рискът от катастрофи и невинни жертви.
“Плюс за този обход е, че той преминава през земеделски земи и полски пътища, под които няма подземни съоръжения”, казва и зам.-кметът Иванчева.
Специалистите казват, че в значителна част от трасето на синия вариант следва концепцията на приетия общ устройствен план на Плевен и след допълнително проучване на съществуващите условия в определени участъци може да бъде оптимизиран и одобрен за основа на работен проект.
В заключение община Плевен предлага в становището си до РИОСВ да бъде приет синият вариант за изграждане на югоизточен обход на града. Отговор от институциите до момента няма, мълчанието им е от юли м. г. и продължава и до днес.
“Няма да допуснем неприемлив за града и жителите му вариант. Синият се очертава като по-подходящ. Остават обаче важните въпроси: Кога ще бъде изработен окончателен работен проект на обходния път? Кога ще бъде осигурено финансиране от държавата, защото това е републикански път? Кога ще бъде избран изпълнител? Кога реално ще започне изграждането? Защото, докато това стане, тежкият транзитен трафик ще продължава да преминава през Плевен”, предупреждава кметът Спартански.