Русия конфискува стотици търговски самолети, собственост на европейски и американски лизингови компании. Това е допълнителен знак за предизвикателствата, пред които е изправена авиацията на страната заради санкциите след нахлуването й в Украйна, предаде CNN.

Президентът Владимир Путин подписа закон в понеделник като част от правителствените антисанкционни мерки, които ще позволят на руските авиолинии да регистрират самолети, наети от чуждестранни компании в Русия. Според Кремъл страната ще им издаде местни сертификати за летателна годност.

Законопроектът ще позволи на руските авиолинии да запазят наетите от други страни самолети и чрез тях да се осъществяват вътрешни маршрути. Същевременно така чуждестранните компании ще се затруднят в това да си върнат самолетите без одобрението на руското правителство.

Американските и европейските санкции, наложени на Русия, изискват от лизинговите компании да върнат обратно всички самолети, наети от руски авиокомпании, до края на месеца. 

Западните производители на самолети като Airbus (EADSF) и Boeing (BA) вече прекъснаха достъпа на руските авиокомпании до резервните си части, които са нужни на страната, за да поддържа и управлява безопасно самолетите си. 

Според данни на фирмата за авиационни анализи Cirium под контрола на руските авиокомпании са самолетът 305 Airbus и 332 Boeing. 

Русия също така има 83 самолета, направени от западни производители като Bombardier, Embraer и ATR. Само 144 от самолетите, които изпълняват активно полети в Русия, са произведени в страната.

Данните на Cirium показват още, че чуждестранните самолети са собственост на лизингови компании и общата им стойност е 12,4 милиарда долара.

Не беше пояснено как лизинговите компании могат да върнат самолетите си, докато те са все още на руска територия. Допълнителните санкции забраниха на Русия да изпълнява полети до повечето страни и това ограничи авиокомпаниите в страната да изпълняват основно вътрешни полети.

Лизинговите компании отказаха да коментират действията на Русия и липсва информация дали те ще направят опит да си върнат собствеността на самолетите. 

"Тези самолети вече няма да бъдат поддържани", каза Ричард Абулафия, генерален директор на AeroDynamic Advisory. 

"Ще бъде сериозен проблем, ако те изгубят сертификатите си за летателна способност, което може да се случи, ако не се водят правилни записи или особено, ако бъдат разглобени на части."

Загубата на 85% от нейните самолети ще бъде пагубно за икономиката на Русия. 

Русия е най-голямата по площ страна в света. Територията й е поне два пъти по-голяма от континенталната част на Съединените щати. Тя се нуждае от работеща авиокомпания, за да поддържа икономиката си, казва Чарлз Личфийлд - заместник-директор на Геоикономическия център към Атлантическия съвет.

Превод и редакция: Вяра Николова