Народното събрание да позволи на Агенция “Пътна инфраструктура” да продължи да ремонтира и поддържа републиканската пътна мрежа по действащите договори преди да се проведат новите конкурсни процедури. Затова призова депутатите регионалният министър Гроздан Караджов в началото на днешното пленарно заседание. Те трабваше да разгледат проект на решение, касаещо проблема с разплащането на фирмите, но заради липса на доклади от ресорните комисии, точката отпадна.  

Караджов посочи пред депутатите, че може да се стигне до прекратяване на поддържането на републиканската пътна мрежа, което може да се предотврати само с решение на Народното събрание.

Нужно е решение и с което да се даде възможност да се довършат 278-те недовършени обекта, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други, както и да разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми с цел да се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения в тях и последвалите протести и блокади на пътища и проходи от техни служители, заяви Караджов.

По думите му с това предложение не се узаконяват незаконни договори, тъй като са действащи и в момента и са резултат от открита състезателна процедура по Закона за обществените поръчки, но са с ограничен обем и надвишени възлагания, т.е. нови не могат да се правят.

Караджов обаче беше категоричен, че това не означава признаване на претендираните от изпълнителите суми. “Едва след приключване на ревизията ще определим размера на дължимите суми”, каза министърът.

Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани. АПИ не може повече да възлага каквито и да е действия по поддръжка на републиканската пътна мрежа. Ние не можем да поставяме дори пътни знаци или да поставяме мантинели, защото ако се направят нови възлагания, те ще са изправени пред дилемата дали да спазят стриктно закона или да нарушат умилено, посочи регионалният министър.  

Караджов изброи, че в периода 2017 - 2018 година АПИ е провела 9 открити процедури по закона за обществените поръчки във връзка с дейности, касаещи поддръжка на републиканската пътна мрежа. В периода 2018-2020 година последователно са сключени 34 договора, действащи до 2023-2024 на обща прогнозна стойност 711 млн. лв, но реално по тях са възложени дейности за над 3,3 млрд. лв.

Всички тези проблеми Караджов посочи, че са описани в доклад на Министерски съвет от октомври 2021 година на работната група, назначена със заповед на Стефан Янев. Предложението на работната група е действащите договори да бъдат прекратени предсрочно и паралелно да се проведат нови процедури по ЗОП.

Октомври 2021 г. АПИ обявява нови процедури, които обаче са обжалвани, след което са прекратени.

Октомври-януари са подписани и 39 споразумения за частично прекратяване на договорите, като се запазват само два елемента - зимното поддържане и ремонтновъзстановителните дейности при аварийни ситуации. Крайният срок за 4 от тях е 29 април, на останалите - 30 юни.

“От както стъпих в длъжност до днес са възлагани само действия по зимно поддържане и ремонти при аварийни ситуации на републиканската пътна мрежа., но зимната поддръжка тази година приключи на 1 април и вече почти нищо не може да се възлага. Оформят се три сериозни проблема - две седмици след приемането на държавния бюджет АПИ обяви нови 7 процедури за избор на изпълнител за поддръжки, най-ранният изпълнител е 7 юли, очевидно ще се стигне до прекратяване на поддъжката на републиканската пътна мрежа. Това може да се предотврати само с решение на НС“, каза Караджов.