• Спряха да приемат преводи и плащане на сметки
  • Не било засегнато изплащането на пенсии и великденски добавки към тях, но в Пловдив и Русе е имало проблеми
  • От всички услуги останаха да работят само вътрешните пратки без наложен платеж
  • Три дни държавните айтита не могат да се справят, опитват да спасят данните на “Български пощи” в държавния облак

Хакери са успели да ударят системите на “Български пощи” на 16 април, събота. А три дни по-късно, в понеделник, пощите все още не можеха да предлагат пълния набор от услуги. Те не приемаха плащания по сметки, които се правят в техните клонове, не обработваха и парични преводи.

В пощенските клонове все пак продължиха да се изплащат пенсии и добавките от 70 лв. за Великден, които бяха пуснати към пенсионерите в петъка - ден преди хакерската атака.

Не е било спирано и изплащането на социални помощи

Приемат се и пратки без наложен платеж.

От пощите съобщиха обаче, че не се извършват услуги, за които се дължи плащане.

Вицепремиерът Калина Константинова, към която на 7 април премина надзорът над “Български пощи”, пък призова в профила си във фейсбук клиентите на клоновете да сигнализират мигновено при отказ да им бъдат изплатени пенсиите.

Вицепремиерката обяви и телефонен номер за сигнали – 029493280. Според информация на БНТ в Пловдив и Русе има случаи на пенсионери, които не са успели да си вземат пенсиите.

Каква точно е била атаката на хакерите обаче, така и не бе изяснено официално. По данни на “24 часа” става дума за троянски кон. Той е бил вкаран в системата от служител, отворил мейл с вируса. Писмото го е приканвало да погаси свой дълг и е било уж от частен съдебен изпълнител. Затова мъжът е изтеглил прикачения файл и го е отворил. Вместо текстови документ, се оказало, че е инсталирал троянския кон. Тъй като компютърът му е бил вързан с вътрешната мрежа на пощите, хакерите са успели да проникнат в нея. Самият троянски кон осигурява достъп до системата.

От пощите се похвалиха, че атаката е била установена бързо и че са взети незабавни мерки за спирането ѝ.

Като мярка срещу хакерите веднага данните на “Български пощи” започнаха да се прехвърлят на държавния частен облак, който е защитен. IT специалисти работят за възстановяване на системата. Какви са щетите, тепърва ще се изяснява. Засега

не са установени изтичания на лични данни на клиенти

на пощите, обясниха експерти пред “24 часа”.

Подобна по мащаб хакерска атака срещу “Български пощи” досега не е извършвана, категорични бяха дългогодишни служители.

В същото време пощите от години са недофинансирани заради това, че извършват универсалната пощенска услуга в цялата страна и са задължени да поддържат дори губещи клонове. Голяма част от

компютрите в пощенските клонове са на преклонна възраст

Именно в подценяването на защитите и киберсигурността видя причината за хакерската атака срещу пощите и вицепремиерката Калина Константинова.

“През последните повече от 10 години киберсигурността на “Български пощи” е била системно неглижирана. Подценявани са елементарни и базови защити за сигурност, които има дори всеки домашен компютър”, коментира тя на стената си във фейсбук.

Вече обаче били осигурени над

100 млн. лв. за модернизация на пощите,

увери Константинова. Те щели да бъдат дадени по проекти от Плана за възстановяване и устойчивост.

С 14 млн. лева трябва да бъдат подменени всички компютри в държавното пощенско дружество. Още 21 млн. лв. били предвидени за мрежова свързаност, а 8 млн. лева ще бъдат инвестирани за сигурност на системите, увери Калина Константинова. В плановете на правителството влиза и превръщането на “Български пощи” в универсални гишета за достъп до административни услуги. КАЛИНА КОНСТАНТИНОВА

КАЛИНА КОНСТАНТИНОВА

Според коалиционното споразумение във всеки клон ще трябва да се предлага възможност за ползване на всички държавни и общински услуги и така да се спести разкарване на гражданите по институции. Ще се превърнат и в точки за връзка с електронните услуги за хората, които нямат достъп до такива от вкъщи.