Кибератаката срещу пощите, която блокира работата им от събота, е сериозна, специфична и е извършена от чужбина.

Това стана ясно във вторник на брифинг на шефа на “Български пощи” Деян Дънешки.

“Всички специализирани институции и експерти от най-високо ниво работят по отстраняването на проблема”, увери той вчера. Няма информация за изтичане на данни, потвърди Дънешки съобщеното в понеделник. Системите се възстановявали една по една.

IT специалисти и експерти от службите работят по това системата да бъде възстановена по най-бързия начин, каза още шефът на пощите, без обаче да може да уточни обаче дата.

Пенсиите, добавките и социалните помощи се плащат в клоновете, но заради “удрянето” на системите на пощите това сега става по местоживеене, за да няма злоупотреби. Тъкмо затова се струпвали опашките.

Срокът за плащане на великденските добавки от 70 лв. към пенсиите, който изтича в сряда, вероятно ще бъде удължен с ден, каза още Деян Дънешки.

Няма опасност някой да получи пенсията си два пъти - например един път в Перник, а след ден - в София. Имало един опит за възползване от кибератаката и хартиените списъци, но не е бил успешен.

Клиентите на компанията са уведомени, че заради хакерската атака пощите не могат да извършват разплащания.

От “Енерго-Про” и от ЕВН вече съобщиха как техните клиенти, които обичайно ползват пощенските клонове, могат да си погасят сметките за ток.

“Енерго-Про” предлага възможности по банков път - през банкомат; чрез платежно нареждане , чрез предварително заявен директен дебит. По интернет на адрес https://vp.energo-pro.bg/ за суми до 1000 лв.; чрез електронно банкиране през сайта на обслужващата банка; чрез системата за електронно плащане еРау.bg; на каси на дружеството, EasyPay и FastPay.

И от ЕВН предлагат подобни начини - през сайта на компанията, в брой в касите на Easy Pay, по банков път, от банкомат.