Спорят как да бъдат разпределени 60 млн. лв.

безвъзмездно подпомагане, което

държавата им отпусна

Двете асоциации на авиокомпаниите се оказаха полярно разделени за помощта от 60 млн. лв., която правителството им дава.

Това стана ясно от писма, изпратени до премиера Кирил Петков, вицепремиера Асен Василев, министъра на транспорта Николай Събев и до председателя на транспортната комисия в парламента Борислав Гуцанов.

Спорът бе отворен от Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). От неговата организация написаха, че помощта се отпуска за пропуснати плащания за 2019 г.,

когато всъщност не е имало пандемията и 

полетите са били много

А парите трябвало да бъдат за покриване на директни разходи по време на пандемията - за паркинг на самолетите, за обучение на екипажите, застраховки и т.н.

От Асоциацията на българските авиокомпании обаче излязоха с точно обратна позиция. В нея се посочва, че с изненада се запознали с писмото на другата организацията.

Ще си позволим да отбележим, че нашата Асоциация на българските авиокомпании (АБА) е учредена през 2002 г. и нейните членове съставляват над 85% от българския авиационен сектор. Съответно приблизително такова е и участието им във формирането на приходи в България от тази авиотранспортна дейност. Авиокомпаниите от АБА изпълняват почти изцяло чартърните програми за България.

А изразената в писмото позиция на АБАИ била некоректна и подвеждаща и

не отразявала мнението на основната

част от авиопревозвачите

Те цитират извадки от писмото на доскоро братската асоциация: “От бранша настояват в текста на ПМС, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата ще се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г.”

Според по-старата асоциация това е изпълнено. То е залегнало в публикуваното вече постановление от 13 април 2022., с което се определят условията за предоставяне на помощта. Както било видно от текста, безвъзмездните средства се предоставят

за непокрити фиксирани разходи,

направени през периода от 1 март до

31 декември 2021 г.

От АБА пишат, че през последните месеци е била извършена сериозна по обем работа от министерството на транспорта за разширяване обхвата на помощта, регламентирана в чл.109 на Закона за държавния бюджет, което позволило прилагането и на описаната възможност. Проведена била оперативна кореспонденция с ЕК във връзка с представянето на необходимите документи и доказателства за отпускане на безвъзмездна държавна помощ на българските авиокомпании за преодоляване последиците от тежката икономическа криза, предизвикана от пандемията.

“Не приемаме внушението, че авиопревозвачите в България, както е изнесено в писмото на другата асоциация, изразяват несъгласие с начина на определяне на критериите за получаване на държавната помощ. Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи.”

От Асоциацията на българските авиокомпании отново изразявали подкрепата си за адекватни и отговорни действия по бързо финализиране на процедурата. “Считаме, че разпределението на средствата се извършва по утвърдени, ясни и прозрачни критерии в одобрената от ЕК рамка. Постановлението е съобразено с решението на комисията относно  правото за получаване на безвъзмездна държавна помощ”, казват от браншовата организация.

В същото време си давали ясна сметка, че

посочената

помощ е

недостатъчна,

предвид още по-усложнената ситуация в момента, и че трябва да се търсят допълнителни възможности за подпомагане на сектора.

Поради това се надяват, че кръгът на помощите ще се разшири и ще обхване и други силно засегнати компании от сектора, които не се вместват в приетата рамка.