Най-големият проблем е доставката на желязо

Недостиг и липса на строителни материали няма, такава която да ни попречи да работим. Имаше период на липса на предлагане с оглед спекулативно очакване покачването на цените. Складовата наличност, която имаме в самите обекти и в по-дребните търговци, помогна да не изпаднем в подобна ситуация. Материали има, крановете работят, проблемът е с покачването на цените. Това заяви в студиото на БНТ Георги Шопов - председател на Асоциация на строителните предприемачи.

„Най-големият проблем е доставката на желязо. На пазара 20% идваше от Украйна и 12% от Русия, а в момента тези доставки не са налични. Глобалната логистика и търговия компенсира тази липса с доставки от Гърция и Турция“, коментира той.

Шопов добави, че на пазара има желязо, но цената му е висока. По-миналата година е струвало 1,05 лв, а в момента е 2, 65 лв. Цената се е покачила с 250%. Но притеснително е, че не се знае докъде ще стигне това покачване, а това пречи да се оцени себестойността на крайния продукт.

„Една част от това покачване е спекулативна. То беше стигнало 1,60 преди войната в Украйна, което беше обективно с оглед глобалната инфлация в резултат на паричната маса, която се напечата заради ковид ситуацията. А останалото покачване е спекулативно и то ще бъде обрано във времето“, каза той.

Според Шопов поскъпването на новото строителство е по две причини. Едната е обективната, а именно световната инфлация, а другата причина е спекулативната.

„Спекулативността идва от това, че много строителни предприемачи не могат да определят крайната цена, защото цените непрекъснато се покачват. В режим на инфлация едно от най-сигурните убежища на капитала е недвижимостта. Предприемачите и гражданите, които са решили да продават, предпочитат да не предлагат това, което го има на пазара, а да дочакат по-добри времена. Това създава изкуствен дефицит“, допълни председателят на Асоциация на строителните предприемачи.

По думите на Шопов жилището е единствената стока в България, при която 30 години търсенето е по-голямо от предлагането. Поради това цената му непрекъснато се покачва.