Имаме обявени намерения за изграждане на ново производство и мощности за над 300 млн. лв. Те са в сектори като автомобилостроене, текстилна промишленост, високотехнологични производства. Това заяви министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер на заседание на икономическата комисия в парламента.
Той даде пример с турска компания, чиято инвестиция в Пловдив ще достигне до 180 млн. лв. и ще открие 200 нови работни места. До края на годината, отново в Пловдив, ще се произведат първите 500 бройки български електрически товарни автомобила в компанията, която инвестира 20 млн. лв. за нов завод. В града под тепетата ще има и нова инвестиция за 85 млн. лв. за завод за микрооптика и ендоскопи, която ще назначи първоначално 100 души, като служителите ще достигнат до 300.
В Плевен пък ще отвори нова аутомотив компания, която ще наеме 700 човека. Японска компания имала намерение да отвори център за развойна дейност - за хардуер, софтуер и фърмуер за специфична сфера на аутомотива, разкри още Лорер. Очаквала се и белгийска инвестиция във високотехнологични комуникационни системи отново в Пловдив.
От началото на годината от началото на годината са сертифицирани проекти за 127 млн. лв., обобщи новият шеф на агенцията за инвестиции Богдан Богданов. Той посочи и основните 6 приоритетни сектора - автомобилна индустрия, биотехнологии, ИТ, мехатроника, електроника и балнеология.
Министър Лорер очерта пред депутатите и основните параметри по сключения от държавата меморандум с очаквания завод за електрически автомобили край Ловеч "Некст.е.Го". На предишната икономическа комисия той беше поискан изрично от министъра на иновациите, за да е ясно при какви условия държавата ще даде помощ от 34 млн. евро. " Меморандумът вече би трябвало да ви е предоставен. Съгласен съм, че трябва да има пълна прозрачност на привличането на нови инвеститори, но и да се отнасяме с уважение към търговското право и неговата защита, инвеститорът искаше търговска тайна", поясни Лорер.
Меморандумът е законосъобразен и според интересите на България, като най-важното от него вече беше публикувано - до 2024 г. трябва да има производствени активи в експлоатация и разкрити 250 работни места, до 2027 г. - най-малко 10 хил. продадени автомобила и 365 работни места. Това са условията за получаване на финансовата помощ, уточни Лорер.
По повод информацията, че грантови схеми за 670 млн. лв. от плана за възстановяване ще бъдат прехвърлени за изпълнение от външни изпълнители, Лорер заяви, че външната експертиза ще е само за оценка на проектите, така че е възможно да не се прави обществена поръчка.