Това лято се ремонтират само 300 км пътища, догодина - 2600
Около 22,5 млн. лв. е средната цена на километър от бъдещата магистрала Русе - Велико Търново. Това се разбра в петък от съобщение на пътната агенция за отворените ценови оферти. Пликовете са били разпечатани пред комисия още в четвъртък към 15 часа.
Цената е почти рекордна за България и се дължи на това, че офертите са подавани сега, след като цените на строителните материали през 2021 и 2022 г. се качиха средно с 40%, а на някои се повишиха и с 80 и дори 100%. Стойността може да се сравни единствено с най-трудните участъци от магистрала “Струма”, които минават през планински терени и изграждането им се нуждае от много мостове, виадукти и дори тунели. Рекордът там е 36 млн. лв. за километър, но в най-трудния участък - през Кресненското дефиле.
75-те километра, за които бяха отворени ценовите оферти, са разделени на две позиции: 40 км от Русе до Бяла, откъдето ще започне строителството, и още 35 км от обхода на Бяла до пътния възел Гара Бяла - Плевен. От цялата магистрала остават още почти толкова оттам до Велико Търново.
И по двете позиции са подадени три оферти от едни и същи сдружения В първото влизат “Инфра Експерт” АД, “Автомагистрали - Черно море” АД, “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД и “Трансконсулт-22” ЕООД, които оферират общо 1,639 млрд. лв. за изработване на техническия проект и сторителството на тези 75 км.
Второто сдружение е съставено от “Хидрострой” АД, ВДХ АД и “Пътстрой Бургас” ЕООД, които предлагат да свършат работата за почти същата сума - 1,646 млрд. лв. Третата оферта е на обединение между “Европейски пътища” АД, “Грома Холд” ЕООД, “Водно строителство – Благоевград” АД, “Автомагистрали Хемус” АД и “Пътпроект 2000” ООД с почти същата сума - 1,636 млрд. лв.
Проектът се финансира от новата Оперативна програма “Транспорт”, която все още не е утвърдена окончателно от Еврокомисията
Но законът позволява организирането на обществени поръчки, когато се отнася до обект от национално значение и се посочи алтернативно финансиране. В случая то ще е от държавния бюджет, но утвърждаването от Брюксел е почти сигурно, тъй като това е един от двата големи проекта, предложени от България заедно с довършването на “Струма”.
РЕМОНТИ
Няма поръчка за основен ремонт на пътища в страната, която да е обявена от нас и да не е обжалвана. Това попарва надеждите ни да направим основен ремонт на много пътища това лято, каза вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол. Това лято може да започне основен ремонт само на онези участъци от пътната мрежа, за които има наследени технически проекти и за които може да се обявят обществени поръчки, каза той. В момента има проекти за ремонта на около 300 км.
“Лично съм разпоредил проекти за 2600 км, независимо кой министър ще седи на моето място, догодина ще има 2600 приключени проектирания, вероятно и започнати процедури”, каза той.