Световните доставки на нахут може да спаднат с до 20 процента тази година, според данни на Глоубъл Пълс Конфедерейшън (Global Pulse Confederation), цитирани от Ройтерс. Времето и войната са навредили на доставките на богатата на протеин бобова култура, повишавайки цените и създавайки главоболия на производителите, съобщи БТА.
От нахут се правят хумус, брашно, супи, яхнии и къри. Докато стават все по-популярни в Съединените щати, тези ястия отдавна са ключови за диетите на хората в Индия и Близкия изток - места, които вече се борят с нарастващите разходи за внос на храни.
Земеделските производители в Съединените щати - четвъртият износител на културата в света, са засадили по-малко нахут тази година, тъй като лошото време е затруднило пролетната сеитба и производителите са дали приоритет на по-доходоносни основни култури като пшеница и царевица, показват правителствени данни.
Междувременно най-големите купувачи от Южна Азия и Средиземноморието се опитват да "заграбят" намаляващите запаси в САЩ, тъй като доставките се свиват в световен мащаб, а войната между Русия и Украйна (и двете производителки на нахут) изостря прекъсванията на глобалните вериги за доставки.
Украйна не е могла да засее цялата си реколта от нахут, изключвайки 50 000 тона, които обикновено пътуват за Европа. Това споделя Навнит Сингх Чабра, директор на "Шрий Шийла Интернешънъл" ("Shree Sheela International") - глобален търговец на нахут и брокерска фирма. Той добавя, че санкциите, насочени към ограничаване на достъпа на Русия до глобалната финансова система, също са възпрепятствали покупките на нейните селскостопански продукти, тъй като някои купувачи се стремят да избегнат усложнения с плащането. Страната е водещ износител на нахут, като обикновено доставя около 25 процента от световната търговия с около 200 000 до 250 000 тона минимум годишно.
Натрупването на океански кораби в северозападната част на Тихия океан е принудило някои търговци на зърно да превозват контейнери с нахут с мотриси на хиляди мили, използвайки по-скъпи и обиколни маршрути, за да изпълнят поръчките, отбелязват от Ройтерс.
Оскъдните доставки са спомогнали за повишаване на цените на дребно в САЩ. Нахутът по рафтовете за хранителни стоки в страната е поскъпнал с 12 процента спрямо миналата година - близо 17 процента по-високо, отколкото преди пандемията, според най-новите данни на НилсенАйКю (NielsenIQ). Цените на хумуса са се увеличили с 6,9 процента от 2019 г.
Според данните за търговията и изследването на "Шрий Шийла Интернешънъл", търсенето в световен мащаб изпреварва доставките. Турция е издала забрана за износ, докато добивите в Мексико са се свили поради метеорологичните проблеми.
В Австралия, също водещ износител на нахут, фермерите са се борили с наводнени полета, докато продавачите са търсили начини да осигурят място за контейнери на океанските товарни кораби. Някои фермери може да засаждат наново, коментира Оле Хоу, директор на консултантските услуги в брокерската компания за земеделие "ИКОН Комодитис" ("IKON Commodities") в Сидни. Той казва, че части от засадените площи все още са под вода и отбелязва, че Австралия изнася нахут главно за пазарите с най-голямо потребление - Индия, Бангладеш и Пакистан.