Министерският съвет да изготви методика за индексация на договори за обществени поръчи. Тя ще се прилага, когато има висока инфлация. Това предлагат трима депутати от “Продължаваме промяната” начело с Настимир Ананиев. Те са внесли промени в Закона за обществените поръчки.

Депутатите предлагат механизмът да важи за вече сключени договори за строителство, ремонт, реконструкция и модернизация, доставки и услуги.

Депутатите посочват, че по данни на Националния статистически институт (НСИ) средногодишната производствена инфлация в България в последните 20 години е 3,99%. В периода 2016- 2020 г. е значително по-ниска, а именно 2,2%.

От началото на тази година обаче имало прогресиращо нарастване на цените в целия промишлен сектор, като към 31 декември 2021 г. общият индекс на цените на производител бележи ръст от 33,7% спрямо година по-рано. В средногодишен план инфлацията през миналата година спрямо тази през 2020 г. е 16,36%.

Прогресиращата промишлена инфлация била световно явление, обусловено от резкия дисбаланс между търсене и предлагане на основни стоки като метали, дървесина, петрол и нефтопродукти, природен газ и енергийни суровини. Инфлацията се е ускорила и заради войната в Украйна.

Според ръководството на Камарата на строителите в България и кметове строителството в цялата страна е на прага на оцеляването. Все по-реална ставала опасността заради липсата на разплащания, възлагания и индексация на договорите с публични възложители множество проекти да бъдат замразени.

Увеличавали се и рисковете от фалити на компании, застрашени са обекти за милиарди левове, както и изпълнението не само на европроектите, но и на тези по плана за възстановяване.

Индексацията трябвало да бъде заложена и като клауза в бъдещи договори за обществени поръчки. Според председателя на браншовата организация Илиян Терзиев, ако методиката не бъде приета скоро, под риск ще е изпълнението и на проектите от Националния план за възстановяване и устойчивост. Сериозни рискове съществуват и във всички сектори на бранша, най-критично е в жп, ВиК и пътната инфраструктура. 

Експерти изчисляват, че ако се стигне до провал на европроекти, милиардите, които България трябва да върне на Брюксел, са многократно повече от нужните няколко милиона в бюджета за индексация на проектите.  

Заради липсата на индексация на вече сключени договори редица проекти, основни в сектори като ВиК, жп и пътната инфраструктура, може да не бъдат довършени.