Комисията за защита на личните данни глобява с 1 млн. лева „Български пощи“, защото дружеството „не е приложило подходящи технически и организационни мерки“ преди и по време на кибератаката от 16 април и така е позволило зловреден софтуер да криптира чувствителни бази данни. Това съобщиха от кабинета на вицепремиера по ефективното управление в оставка Калина Константинова.

През последните месеци е била извършена обстойна проверка на КЗЛД на системите за защита на личните данни, както и цялата хронология на тежката кибератака, която причини щети за милиони на „Български пощи“ по-рано през април тази година.

Проверката е установила, че тогавашното ръководство е неглижирало както обезпечаването на адекватна киберсигурност на дружеството, което оперира с личните данни на милиони българи, така и е подходило безотговорно в самия ден на атаката.

От хронологията на събитията личи, че действията на служителите, които е трябвало да изключат достъпа до интернет, са закъснели с повече от 12 часа. В случай, че достъпът до глобалната мрежа е бил преустановен навреме, щетите са щели да бъдат в пъти по-малки.

„От 9-и до 19 май екипът от експерти на КЗЛД извърши пълна инспекция на всички сървъри и работни станции на „Български пощи“. След диагностиката е установено, че бекъпите на базата данни също са криптирани, което допълнително усложнява ситуацията. Бекъпите на информационните системи са съхранявани на същите дискови масиви, както и съответните продукционни бази данни, което е абсолютно недопустимо. Целта на резервните копия е да пазят информацията в случай на атака и те категорично трябва да бъдат позиционирани на друго защитено място. Това е все едно да си държите резервния ключ за колата вътре в колата. Актът е съставен заради липса на организационни и технически мерки за защита на личните данни на потребителите.

Хората могат да бъдат спокойни, защото видно от изследвания трафик между 1-ви и 16 април е, че изтичане на лични данни няма“, коментира от своя страна председателят на КЗЛД Венцислав Караджов.

„Външните нападатели не са имали непосредствен физически контакт с информационната система на „Български пощи“, което предполага използването на някакви агенти за проникване в нея, преди извършване на вредителските действия“, е записано в доклада. В резултат на неправомерния достъп е била нарушена способността на гарантиране на постоянна поверителност, наличност, цялостност и устойчивост на системите на Дружеството.

„На 16 април старото ръководството на пощите установява пробив в системите, който по-късно се оказва, че е бил осъществен още на 9 април. Активирането на вируса съвпада с хирургическа точност с деня, в който започват да се раздават великденските надбавки на пенсионерите и имаме всички основания да смятаме, че целта на атаката е да компрометира и възпрепятства именно тази кампания. Смятам, че актът на КЗЛД е напълно обективен и справедлив, затова и няма да обжалваме решението ѝ.

В една правова, справедлива и развита европейска държава, решенията на независимите институции трябва да се изпълняват, а не да се използват създадени нарочно вратички в закона, които позволяват да се обжалва, докато изпадне актът по давност. Неведнъж сме казвали, че никой не може и не бива да се чувства безнаказан“, коментира за БТА принципалът на „Български пощи“ и вицепремиер по ефективно управление в оставка Калина Константинова.

„Български пощи“ приема сериозно съставения акт от КЗЛД. От първия ден на новото ръководство работим не просто за реанимирането на дружеството, но и за преобразяването му в сигурен, модерен и дигитализиран пощенски и административен оператор.

Препоръките от акта вече се взимат предвид, а размерът на глобата ще бъде покрит от бъдещи компенсации и няма да се отрази на текущия оборот на предприятието“, обясни новият изпълнителен директор Богдан Теофанидис