Изминаха повече от три месеца, откакто Китай публикува своя средносрочен и дългосрочен План за развитие на водородната енергийна индустрия (2021-2035) и някои компании вече се насочиха към прилагането на този тип енергия в промишленото производство. Според експерти, подобна промяна се очаква значително да стимулира развитието на компаниите за производство на водородна енергия и вероятно да улесни пробива в развитието на индустрията, преодолявайки силната зависимост от държавните субсидии.

С богати източници и ниски въглеродни емисии, водородната енергия винаги е била разглеждана като важен фактор да декарбонизация на транспорта, индустрията и други енергоемки сектори. Освен това тя се разлежда широко за стратегическа нововъзникваща индустрия и ключова насока на развитие в бъдещето, съобщи Радио Китай.

„Водородната енергийна индустрия в Китай все още е в ранен етап на развитие и е необходимо да се подобри политиката на най-високо ниво, систематично да се планира и насърчава висококачественото ѝ развитие като цяло“, казва Уан Сян, заместник-директор на Отдела за високи технологии в Държавната комисия за развитие и реформи.

В момента 99 процента от компаниите за водородна енергия на пазара избират търговски превозни средства като автобуси и тежкотоварни камиони, обяснява Чън Хайтао, който следи от дълги години сектора на водородната енергия и е основател на водещата в индустрията компания за водородна енергия Tianjin JustPower Technology. Продажната цена на автобусите и тежкотоварните камиони, задвижвани с водород, обикновено надхвърля 1 милион юана, което затруднява популяризирането им и компаниите трябва да разчитат прекалено много на субсидии, за да оцелеят, казва той, посочвайки, че изграждането на големи водородни станции за зареждане с гориво по магистралите или в рамките на градовете също е основен проблем.

Използването на водородна енергия в промишлени превозни средства не е тема, която в миналото присъстваше често във фокуса на вниманието и на правителство и на бизнеса. Данните обаче показват, че има огромен пазар за промишлени превозни средства в Китай, както по отношение на запасите, така и по отношение на пазарната реализация. В случая с мотокари, например, повече от 800 000 нови машини са били добавени в Китай през 2020 г. и 1,03 милиона през 2021 г. През последните две години новият мащаб на пазара на мотокари само в Китай ще достигне 200 до 300 милиарда юана (29,6 до 44,4 милиарда долара). Освен това броят на мотокарите на 10 000 души в Китай е по-малко от половината от този в развитите страни, така че има огромно място за растеж на по-късни етапи.

В същото време, според представители на индустрията, прилагането на водородна енергия в промишлени превозни средства като мотокари може най-добре да избегне често срещани проблеми, които съществуват при използването ѝ в автобуси и тежкотоварни камиони, като висока цена и опасения относно пробега.

„Ако водородната енергия се прилага за промишлени превозни средства, въпреки че цената на един мотокар, задвижван с водород, все още е по-висока от тази на традиционните, последващите разходи са по-ниски след оценката на фактори като процент на амортизация и процент на заместване“, казва експертът по водородна енергия Уан Уънцин.

Тъй като индустриалните превозни средства като мотокари обикновено работят само в определен диапазон от зони и сценарии, притесненията за пробега са фактически изключени. В същото време изграждането на собствена малка станция за зареждане с водород е доказана опция. В индустриалния парк за интелигентно оборудване на тендзинската икономическа зона “Линган” има пример, при който водородната енергия се използва в промишлени превозни средства. За снабдяване с водородна енергия се използват собствено изградени съоръжения в обхвата на обектите. „Това решава проблема с трудностите при строителството и попълването на водородната станция за зареждане с гориво“, каза Уан.

В сравнение с батериите, енергията от водород има своите уникални предимства. Едно от най-очевидните е, че зареждането на мотокар с водородни горивни клетки отнема само 2-3 минути, докато мотокар с батерии отнема поне час за презареждане. В Китай някои иновативни компании вече са инвестирали в производството на мотокари с водородни горивни клетки и тяхната безопасност и стабилност са доказани. През октомври 2021 г. Sinopec Yanshan Petrochemical Company получи 37 мотокара с водородни горивни клетки, разработени и произведени от JustPower, заменяйки оригиналните с двигатели с вътрешно горене в зоната за съхранение на химикали.

Според данни на Yanshan Petrochemical, към юни тази година средните работни часове на един водороден мотокар надвишават 2700.„Особено през декември, когато температурите паднаха до минус 19 градуса, всички мотокари с водород, пуснати в експлоатация, запазиха непрекъснатата си работоспособност безотказно”, обяснява мениджър на Yanshan Petrochemical.

JustPower пусна още три нови продукта през април - 5-тонен камион с водородна горивна клетка AGV, мотокар с водородна горивна клетка в твърдо състояние и 3-тонен мотокар с водородна горивна клетка AGV, всички от които са първите промишлени превозни средства в областта на приложението на водородната енергия в Китай.

Средносрочният и дългосрочен План за развитие на водородната енергийна индустрия (2021-2035) предвижда „изграждане на диверсифицирана екосистема за използване на водородна енергия, обхващаща транспорта, съхранението на енергия, промишлеността и други области“. Изследователски екип от Китайския народен университет смята, че в момента водородът се използва най-много в индустриални области като химическа промишленост, рафиниране на петрол и металургията. Въпреки това, с непрекъснатото усъвършенстване на технологията, свързана с горивните клетки, свързаните индустрии започват да нарастват.