Властта при съседите насърчава с реклами курортистите да използват банкови карти, за да спрат кранчето на сивата икономика

В България това също е възможно. След посещение в Атина в края на юли на изпълнителния директор на НАП Румен Спецов по негова инициатива приходната агенция подготвя такъв проект

58 обекта по нашето Черноморие са били запечатани заради неиздаване на бележка

Ако не получиш касова бележка, не си длъжен да плащаш. Това е закон, твое право!

С този призив гръцката приходна администрация провокира и приканва туристите да се борят с данъчните злоупотреби, като плащат с банкова кредитна или дебитна карта при престоя си в Гърция и като изискват касова бележка.

Кампанията, в която са ангажирани гръцките медии, се провежда за поредна година, като за първи път е обявена още през 2015 г.

Плакати с призив Apodixi Please (“Касова бележка, моля”)

са поставени в магазини, ресторанти, заведения, на плажа и други обществени места, съобщава сайтът за новини за туристическата индустрия на Гърция. От информация на наши източници Георгиус Пицилис – изпълнителният директор на гръцката приходна администрация, лично запознал българския си колега Румен Спецов с кампанията и нейните цели. Изпълнителният директор на НАП бе на посещение в Атина в края на юли. Целта бе подписването на двустранен протокол за споразумение с гръцката приходна агенция за по-ефективно справяне с данъчните измами и укриването на данъци. “24 часа” научи, че впечатлен от гръцкия модел, Спецов е инициирал подготвянето на проект за подобна инициатива и у нас. Добрият диалог на двете агенции в момента със сигурност би помогнал за по-лесно прилагане на практиката, изискваща касов бон и ограничаваща сивия сектор, особено в туристическия сезон. Шефът на НАП Румен Спецов (вдясно) подписа протокол за сътрудничество на 26 юли с Георгиус Пицилис – изпълнителен директор на гръцката приходна администрация.

Шефът на НАП Румен Спецов (вдясно) подписа протокол за сътрудничество на 26 юли с Георгиус Пицилис – изпълнителен директор на гръцката приходна администрация.

Кампанията в Гърция е много активна и в социалните мрежи туитър и фейсбук, като дори е направено и видео, което се пуска на екрани по летищата. Целта е гръцките власти да бъдат подпомогнати в борбата им с укриването на данъци.

В обръщението към туристите се казва, че не е нужно да си носят пари в брой,

защото всички търговци с изключение на павилионите и такситата са длъжни да приемат банкови карти - хотели, ресторанти, магазини, минимаркети, частни клиники и други фирми, които предлагат стоки и услуги. Рекламите препращат чрез QR код или връзка към специален уебсайт, където са дадени подробни инструкции. На екрани на летището в Атина туристите гледат видео, което разяснява кампанията.

На екрани на летището в Атина туристите гледат видео, което разяснява кампанията.

Това съобщение има за цел да ви информира за правата на потребителите в нашата страна. Като плащате с карта, помагате за финансовото оздравяване на Гърция, а това ще ни даде възможност да подобрим още повече качеството на услугите, когато дойдете следващия път, уверяват авторите на кампанията.

Туристите са насърчавани да обръщат внимание на самата касова бележка - тя трябва да съдържа деветцифрен данъчен номер, името и адреса на фирмата. Не може да бъде написана на ръка или на обикновена хартия.

В България от НАП апелират гражданите да изискват касови бележки при всяка покупка и напомнят,  че и през тази година хората могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите чрез изтегляне от Google Play или App Store на мобилното приложение на НАП – NRAMobile. То дава възможност при сканирането на QR кода на издадена касова бележка веднага да се провери дали тя е регистрирана в приходната агенция.

В момента се провежда лятна кампания по Черноморието,

при която се следи също и за неиздаването на касов бон. От 1 юли 2022 г. служители от Главна дирекция “Фискален контрол” на НАП са извършили общо 1309 проверки, като са установени 367 нарушения. А 58 обекта са били запечатани като принудителна административна мярка.

Пред “24 часа” гръцки журналисти разказаха, че наистина си освободен от правото да плащаш за стока, услуга или храна, ако не получиш касова бележка. Все пак това много рядко се случвало, тъй като в момента, в който си поискаш разписката, тя ти се дава.

Според репортери в Атина властите следят за изпълнението на кампанията, тъй като нейната идея е да се стимулират туристите да плащат с кредитни карти, защото по този начин финансовото министерство директно получава полагащите му се данъци.

В Гърция има и случаи, най-често в заведения, когато сервитьорът пише дължимата сума на хартия, а не издава касова бележка,

каквито са изискванията към тях. Репортер на “24 часа” се натъкна на такъв случай, само че в аптека. Там обяснението, че не може да се плати с карта и да се издаде касов бон, бе, че апаратът бил занулен. В ресторантите, в магазините за сладолед и за други стоки плащането с карта е безпроблемно, а касови бележки се дават и без изрично поискване.

Повечето места, включително пазарите на открито, също разполагат с машини за касов бон и ще ви ги дадат в момента на покупката. Собствениците са много внимателни за това, тъй като се страхуват дали полицията няма да реши да направи тайна проверка. Все пак на много места продавачите са готови да направят отстъпка, ако се договорите да не получите касова бележка. Така цената става много по-ниска, тъй като те не се занимават да си приспадат данъка.

 Още през 2015 г. гръцките туристически шефове призоваха милионите чужденци в страната да използват колкото се може повече банковите си карти, за да се спре кранчето на сивата икономика. Въпреки това по време на капиталовия контрол собствениците на магазини, хотели и ресторанти бяха много предпазливи относно този метод за получаване на дължимото им поради страха, че в крайна сметка може да им бъде отказано плащане по-късно, което би ги оставило с дефицит.

25% от БВП на Гърция се формира от туризма. Наскоро властите обявиха, че възнамеряват да доведат рекорден брой чужденци в страната през този сезон.

Целта е от тях да дойдат допълнителни приходи в бюджета, които ще бъдат използвани за подпомагане на гърците в условията на нарастващите цени на газа и петрола.

Ако пристигащите туристи съвпадат с числата от минали години, около 30 милиона души ще посетят Гърция през 2022 г.

Облечени в къси панталони и сандали, те се трупат в магазините по тесните калдъръмени улички, купувайки гръцки кафета и салати, наемайки коли и плажни чадъри.

Но с 24% данък върху добавената стойност - сред най-високите в Европа, изкушението сред местните търговци да се измами е силно.

Смята се, че сенчестата или недекларираната икономика на Гърция е възлизала в определени години на цели 27% от БВП - сред най-високите проценти в ЕС.

През 2021 г. дронове за наблюдение кръжаха над Санторини,

за да се уверят, че операторите на туристически лодки предоставят разписки на посетителите, които идват да видят изпълнения с море вулканичен кратер на острова. Месечна лотария в района дори предлага на данъкоплатците награди от 1000 евро за използване на платежни карти в ежедневните им трансакции.

“Толкова е лесно да се каже на гръцки: Apodixi, please”, казват гръцките данъчни.

Последните усилия на гръцкия независим орган за публични приходи (AADE) за осветляването на сивата икономика е нова система за касовите апарата с ПОС терминали. Софтуерът ще позволи на данъчната служба да знае в реално време сумата и времето на получаване на разписките, издадени от фирми и търговци, както и метода на плащане от клиента.

Промяната означава, че касовата бележка за продажба на дребно ще се издава едновременно с разписка от ПОС терминал. Досега данъчната служба знаеше кога е извършена трансакцията, но не и начина на плащане (в брой или чрез използване на карта), което давало възможност на “находчиви” търговци или да не издават касова бележка, или да предоставят такава с по-малка сума от действителната, която са получили.

Новата система трябва да заработи от 1 януари 2023 г. и ще дава възможност за директна насрещна проверка чрез контролни механизми.