Може да се наложи да се събарят вече изградени мостове
Спрялото още около Нова година строителство на първите две отсечки от магистрала “Хемус” след Боаза ще стартира скоро, заяви служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков при представянето на екипа и приоритетите си.
Това ще стане с пари от бюджета на пътната агенция, тъй като освен парите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата агенцията разполага и с бюджет за основни ремонти и за строеж на нови пътища, каза той.
“С тези пари ще разплатим част от строителството на “Хемус” и магистралата Видин - Ботевград, без обаче да плащаме авансово за никакви дейности. Ако не стане, ще искаме от новия парламент да даде разрешение за разместване на бюджета на пътната агенция”, каза арх. Шишков.
Законът за устройство на държавния бюджет обаче позволява вътрешно разместване на бюджетите на ведомствата, без да се иска санкцията на парламента.
Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) е второстепенен разпоредител с бюджетни средства на подчинение на регионалния министър и той може да направи такова вътрешно разместване със своя заповед, обясниха за “24 часа” от финансовото министерство. Само ако се налага да се вземат средства от други пера на централния бюджет, това изисква акт на Министерския съвет. Парламентът разрешава само актуализации, които засягат приходната и разходната част на бюджета, обясниха оттам.
Строителството на “Хемус” спря, защото парите, които бяха отделени за тази цел през 2019 г. от излишъка в тогавашния бюджет, бяха прибрани в средата на 2021 г. обратно в хазната със заповед на тогавашния служебен финансов министър и по-късно вицепремиер Асен Василев.
Преди два дни при посещение на обекта арх. Шишков изрази учудване, че на първите две отсечки не се работи и заварил на мястото само някакви стари фургони, камион и един багер. Той хвърли индиректно вината за това върху четворната коалиция, въпреки че миналата година самият той бе зам.-министър в регионалното министерство по времето на тогавашния служебен кабинет. В петък Шишков се оправда, че тогава пътищата не влизали в неговия ресор, а отговарял само за строителните дейности и градоустройството.
Двете отсечки нямат нищо общо с проблемните следващи лотове 4, 5 и 6, за които част от дейностите бяха заплатени авансово, без още да има готови технически проекти или разрешения за строеж. Според Шишков направеното вече по тези отсечки трябва спешно да се узакони, което няма как да стане без промяна в Закона за устройство на територията.
По лотовете, чието изграждане ще се размрази, има положени греди на някои от мостовете. Технологията на строителството изисква те да бъдат покрити преди зимата, в противен случай може да се наложи да се разрушават, каза той.
В момента се обмисля дали върху отсечката от “Тракия” между Зимница и Стара Загора да не се наложи ограничение на скоростта заради лошото състояние на пътната настилка, каза още Шишков. Ремонтът на тази отсечка е спешен, но няма как да започне преди пролетта на идната година.