До месец ще бъде направено цялостно планиране на строителството на магистрали в България. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков в интервю за БНР, цитиран от пресцентъра на Министерството.
"Държавата не може да строи на парче магистрали, не може да не е ясно и да няма никаква концепция – нито като проекти, нито като време, в което трябва да се направят. Образно казано една община си има Общ устройствен план, а пътищата си нямат план", обясни министър Шишков. Неговата идея е да започне да се прави такава концепция, въпреки че тя няма да е изпълнима в рамките на един политически мандат от 4 години, но ще даде посоката за работа и визията занапред.
Архитект Шишков съобщи още, че няма да има таван от 15 на сто за индексацията по строителните договори, защото този праг отдавна е надвишен. Проблемът не е свързан само с работата на МРРБ, а и с договори между общини и строителни фирми, както и за проектите с европейски средства, уточни регионалният министър. До края на седмицата Методиката за индексиране се очаква да бъде публикувана за обществено обсъждане. Така ще има яснота за механизма на индексиране и ще могат да бъдат дофинансирани вече започнати строителни дейности.
Министър Шишков заяви, че ще бъде платено и дължимото за извършеното строителство по големите инфраструктурни обекти - лот 1, 2 и 3 на АМ "Хемус" и за пътя Видин-Ботевград. Средствата ще са от преструктуриране на бюджета на АПИ от предвидените суми за основни ремонти. "Това ще е глътка въздух за фирмите и ще е спасение като срокове, за да могат да продължат да работят и да не се загуби това, което е изпълнено до този момент", коментира арх. Шишков.
За лотовете, където е установено, че има незаконно строителство, предложението ще е да се направят промени в закона, така че незаконните строежи, извършени от държавата и със съгласието на държавата през 2020 година, да бъдат обявени за търпими и частично да бъдат узаконени, за да може да продължи строителството по тях. Като пример регионалният министър посочи лот 4 и 5 на АМ "Хемус" и някои основни ремонти на пътища, извършвани по договори за текущ ремонт.
До края на седмицата ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и промени в Закона за устройство на територията, като целта е да е готов за внасяне в следващото Народно събрание.
Също до края на седмицата е и срокът, в който ще са готови списъците с одобрените проекти на общините. Заедно с НСОРБ е направен принципът, според който да бъдат финансирани.
Министър Шишков коментира и напредъка по довършването на интерконектора с Гърция, като заяви, че неговото желание е темпът да е по-ускорен. Проверките на място продължават ежедневно. От днес ще започне поставянето на защитен гипсокартон, както е по проект, свързани са и двата пожарни хидранта, а до края на седмицата се очаква водопроводът да бъде въведен в експлоатация, завършен е и каналът към основната сграда, предстои вертикалната планировка около сградата. "Аз лично съм поставил срок до средата на септември и се надявам дотогава всичко да е готово за внасяне на документите в приемателната комисия", каза регионалният министър.
Придвижват се в срок и процедурите за зимното поддържане на пътища, като се очаква повечето да приключат на 2-ри септември, а една от тях - на 7-ми септември, тъй като е била проверявана от Министерството на финансите. Министърът очаква да има кандидати по процедурите, защото при разписан ясен регламент фирмите имат интерес да участват. "Ние сме в непрекъснат диалог с тях, работим доста позитивно, за да изгладим всички натрупани проблеми", коментира архитект Шишков.
През октомври би трябвало да може да се кандидатства за средства за енергийно обновяване от Националния план за възстановяване и устойчивост, съобщи още той. И отново уточни, че при подадени документи до март, финансирането на дейности по програмата ще е 100 процента, а след тази дата се предвижда 20 на сто самоучастие.
Готови са вече промените в Закона за управление на етажната собственост, които ще улеснят процедурите по кандидатстване и скоро ще бъдат публикувани за обществено обсъждане.