Автомобилостроителите обявяват по-ниски стойности от реалните на въглеродните емисии, които емитират, възползвайки се от неясни методи за изчисление. Това се посочва в публикувания днес доклад на неправителствената организация "Транспорт и околна среда" (Transport & Environment - T&E), цитиран от Франс прес и БТА.
Големите европейски компании ще трябва да публикуват от 2024 година емисиите от т. нар. обхват 3, в който се сумират емисиите парникови газове преди производство (транспорт, делови пътувания, инвестиции) и след това (отпадъци, употреба и край на жизнения цикъл на продуктите).
Макар и да са в разгара на прехода към електрически превозни средства автомобилните компании ще са сред най- засегнатите отрасли, тъй като 98 на сто от емисиите им са непреки и са свързани най-вече с горивата, които задвижват автомобилите.
По-голямата част от автомобилостроителите използват за измерване на въглеродните емисии Световната хармонизирана процедура за тестване на леки автомобили (WLTP), която се осъществява в лаборатория за разлика от тестовете при реални условия, при които емисиите са по-високи.
При 45,2 тона въглероден диоксид на продадено превозно средство автомобилостроителите недооценяват емисиите си, според "Транспорт и околна среда". Те ще бъдат с поне 50 на сто по-високи - до 68,2 тона средно според метод за изчисление, който коригира емисиите в зависимост от реалното използване и взимайки предвид вероятния жизнен цикъл на превозните средства.
Неправителствената организация с централа в Брюксел и с офиси в шест европейски страни взима на прицел най-вече "Стелантис" (Stellantis), "Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) и Бе Ем Ве (BMW), при чиито тестове за вредни емисии е налице най-голямо несъответствие.
При някои автомобилостроители като "Рено-Нисан" (Renault-Nissan), "Хонда" (Honda) или "Форд" (Ford) емисиите за всяко инвестирано евро надвишават средните за петролните компании "Шел" (Shell), Би Пи (BP) и "Ексон" (Exxon), според неправителствената организация.
Тези данни биха могли да подкопаят резултата на автомобилостроителите по отношение на съответствие на нормите, заложени в ESG програмите им (програми по опазване на околната среда, социални политики и корпоративно управление).
"За да можем да говорим за зелени инвестиции, трябва да имаме достоверни данни", подчерта в комюнике Мари Шерон от френското подразделение на "Транспорт и околна среда". Неправителствената организация иска по-специално "обхват 3" да бъде по-добре формулиран и взет под внимание в оценките на ESG критериите, които обуславят все повече и повече инвестиции.
Според Матийо Морен, съосновател на лабораторията за данни "Айсберг" (Iceberg), доставчик на нефинансови данни за компаниите, има "разлика от поне 20 на сто" между публикуваните данни от автомобилостроителите и изчисленията на лабораторията. Въпреки това "тези компании публикуват данните си и са достатъчно прозрачни по отношение на начина, по който те се изчисляват, за разлика от други сектори като агрохранителната промишленост", според експерта.