Станции за зареждане с водород на всеки 100 км до 2028 г., приеха евродепутатите в пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“
Европарламентът прие позиция за проект на законодателство на ЕС да се стимулира изграждането на станции за зареждане с електроенергия и с алтернативни горива, например водород за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства.
Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“, който е планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
Евродепутатите определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.
Съгласно приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.
Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).
Алтернативните станции за презареждане трябва да са достъпни за всички марки превозни средства и плащането да бъде лесно. Те трябва да показват цената за киловатчас или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима. Членовете на ЕП също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация за наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.
Евродепутатите приеха също така позицията си по проекта на законодателство на ЕС относно използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).
Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5000 тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.
Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.
За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на ЕП подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.
Докладчикът на ЕП относно разгръщането инфраструктура за алтернативни горива Исмаил Ертуг (С&Д, Германия) заяви, че в момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, но това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните от ЕС бяха изпълнили обещанията си".
Мандатът за преговори за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа „за“, 65 гласа „против“ и 80 гласа „въздържал се“, а за използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа „за“, 137 гласа „против“ и 54 гласа „въздържал се“, с което парламентът е готов да започне преговори с държавите членки.
Докладчикът на ЕП относно разгръщането инфраструктура за алтернативни горива Исмаил Ертуг (С&Д, Германия) заяви, че в момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, но това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните от ЕС бяха изпълнили обещанията си".