Георги Узунов, председател на надзорния съвет: Здравословното хранене не изключва захарта, тя е един от най-чистите подсладители

Инвестирали сме над 45 млн. лева в екология и опазване на околната среда

- Г-н Узунов, как се отразяват високите цени на захарта върху дейността на дружеството ви?

- Високите цени на захар ни се отразяват двояко, тъй като оперираме в различните бизнеси. От една страна, създалата се обстановка в сектор “Захар” ни позволява по-лесно да се справим с всеобщата криза. От друга страна в бизнеса със захарните изделия страдаме, тъй като там захарта е суровина. Страдаме и от нарушените вериги за доставки - те създават огромни рискове и несигурност за индустрията и населението.

- Какви са причините за поскъпването?

- Ние сме част от единния европейски пазар. Причините за поскъпване на захарта в Европа могат да се разгледат в три групи. От една страна, са бурните инфлационни процеси след ковид кризата и войната в Украйна. От друга страна, е фактът, че европейският пазар е затворен. Митническите бариери, защитаващи производството на цвекло, го правят пазар с най-високи цени в света. От съществено значение са и климатичните условия. Тази стопанска година се очерта като много лоша за цвеклопроизводителите поради продължителната суша в Европа. 80% от захарта на нашия континент се произвежда от местно цвекло. Това значително намалява предлагането.

В България около 60-65% от захарта се внася от други европейски държави. По-високите логистични разходи естествено водят и до по-високи продажни цени.

- Продължавате да произвеждате популярни от много години марки като “Лукчета” и други, но има ли промяна във вкусовете и предпочитанията на потребителите?

- Ние сме симбиоза от златно минало и увереност в бъдещето. Лукчето не е просто бонбон, то е символ за това, че ако продуктът носи ползи за потребителя, клиентите ще го обичат. Лукчето е класика в карамелажа. Класика в локума е кутията с розите. Разбира се, само с класиката не се живее. Затова създадохме лукчета с вкус на джинджифил, локум с вкус на нар, билкови пастили “Лукчета” с антимикробен ефект, халва с какао и т.н.

- Тенденцията за по-здравословен начин на живот усеща ли се в дейността ви?

- Разбира се, че се усеща. Важно е да се знае, че тя не изключва захарта. В интерес на истината трябва да се каже, че захарта е един от най-чистите подсладители – ясен състав, ясно въздействие. Разковничето е в баланса. От гледна точка на необходимостта да знаем какво ядем, се забелязва тенденция за увеличаване на потреблението на захар в домакинствата – искаме сами да си приготвим десерта, зимнината и т.н.

Когато става дума за захарни изделия, работим в две посоки. Нашите продукти са с минимален брой съставки, съпроводени с коректност в етикета. Не забравяме главното и развиваме и чисто натурални и биопродукти без термична обработка.

- “Захарни заводи” две години поред получава награда за най-зелена компания, всъщност какво означава това?

- Едва ли хората, които са ни присъдили наградата за най-зелена компания, са знаели, че днес производствените ни площадки са обградени от парк с вековни дървета. Наша грижа е да го поддържаме и засаждаме с нови дървета.

Наградата е признание за последователната ни политика за намаляване на въглеродните емисии. За 20 години сме инвестирали над 45 млн. лв. за екология и опазване на околната среда. Днес можем да кажем, че със съпътстващото производство на високопротеинов фураж сме затворили производствения цикъл при спирта.

Адаптирахме нашия тец да гори 30% биомаса, монтирахме електрофилтър, изградихме депо за сгурия и пепел. Закупихме линия за пакетиране на захар, благодарение на която намалихме използвания полипропилен с 50 тона годишно. Венец на нашата политика в тази област е решението да изграждаме фотоволтаични паркове. Вече са въведени в експлоатация 2 парка с обща мощност 4,5 MW и продължаваме.

- Ще разширявате ли външните си пазари и има ли справедлива конкуренция сред производителите в Европа? 

- Разбира се, че разширяваме непрекъснато външните си пазари. Ръководството добре разбира, че нямаме бъдеще, ако не се интегрираме в европейския и световните пазари. Има с какво да се похвалим. Благодарение на високото качество на етанола продажбите на спирт са преди всичко в други държави. Съотношението експорт-вътрешен пазар е 70:30. След пандемията възстановихме експортните си позиции по захарните изделия, увеличаваме експорта на захар за съседни страни. Географското разположение на нашата рафинерия е стратегически важно за разширяване позициите на Балканите. Ние гледаме на съседните държави Гърция, Румъния, Турция, Сърбия, Северна Македония като наш естествен пазар. Трудностите са огромни заради силната конкуренция, която по принцип е справедлив процес. Но трудно се конкурираме със западните фирми заради сериозните технологични различия.

По-сериозни са проблемите, които възникват поради политическите решения на ЕС, с които в европейския пазар се допускат стоки, произведени при други социално-икономически условия, изисквания за безопасност на храните и екологични политики. Примерите са много - бяла захар от Сърбия и много други държави извън ЕС, спирт от Молдова, захарни изделия от Украйна и т.н. Финансово-икономическите последици са тъжни, особено за по-малките оператори.

Дружеството е единственият производител на захар в България с над 30% пазарен дял

От войни и земетресение при старта до един от най-големите комплекси за производство на храни в България. Така накратко може да се опише историята на “Захарни заводи” – Горна Оряховица. 

През тази година предприятието отбелязва 110 години от основаването си, което го превръща в най-дълго функциониращия и голям производител на захар и захарни изделия у нас.

Всичко започва през 1912 г., когато е учредено Българо-чешко дружество за захарна индустрия. Купен е терен от 500 дка и започва интензивно строителство. Но избухват балканските войни и повечето строители са мобилизирани. Като добавка към войната, през юни 1913 г. става най-силното земетресение в историята на Горна Оряховица. Част от сградите на предприятието са разрушени, а оборудването – затрупано. С денонощен труд фабриката е възстановена и заработва на 13 декември същата година. 

Днес в Горна Оряховица има индустриален парк, в който успешно се развиват няколко самостоятелни бизнеса.

Портфолиото на холдинга включва производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол, енергия от собствена ТЕЦ, РМЗ и две фотоволтаични централи. За 2021 г. групата има приходи от 140 млн. лв., а за първата половина на 2022 г. те се увеличават с 56%. Водеща позиция в консолидираните приходи заема дивизия “Захар” (45%), следвана от “Етилов алкохол” (33%) и “Захарни изделия” (17%).

“Захарни заводи” е единственият производител на захар в България с над 30% пазарен дял. Марката “Сладея” е еталон за качество в страната.

Бизнесът със захарни изделия може да се нарече лице на компанията с емблематичните си и легендарни марки като “Лукчета”, “Лимонови резанки”, “Теменужка”, “Чайка”, “Сладки времена”, “Ментина” и др.

Дивизия “Етанол” днес е най-модерният бизнес на компанията, изцяло ориентиран към европейски пазари. През последните 10 години компанията е инвестирала повече от 50 млн. лв. в модернизация и оптимизация на производствени процеси, в устойчиво развитие - с грижа за околната среда и обществото.