Преди старта на „Черния петък” Kомисията за защита на потребителите e нащрек за нелоялни търговски практики. Експертите са направили около 400 проверки, при 10 % от тях са открити нарушения. Злоупотребите са свързани с некоректно обявяване на намаление и цена, предава Нова тв.
В една от най-големите платформи за пазаруване у нас „Черният петък” мина. Оттам за първите 7 часа от намаленията отчитат над 41 млн. лева оборот. С най-голям размах са купували в Кърджали - там средната стойност на поръчката е 1707 лв., а столицата е едва на четвърта позиция.
В един от столичните молове срещаме Здравко, който вече се е възползвал от отстъпките. Купил си е шейкър и е спестил 100 лв. „Препоръчвам на хората, ако са си харесали даден продукт, да го следят, за да видят каква е реалната отстъпка и дали има такава”, съветва Здравко.
И въпреки, че предпочита разходката до магазина, пазарува и в интернет, а тогава отново е нащрек. „Предпочитам тези, които са установени на пазара от дълго време”, твърди той.
Такива са и съветите на експертите. За да не станем жертва на измама, преди да натиснем бутона купи, е добре да проверим кой стои отсреща. „С повишаване на желанието на хората да пазаруват в интернет се появяват и тези, които се опитват нечестно да ни измъкнат паричките от нашия джоб”, заяви Никола Илчев, експерт по онлайн търговия.
Затова Никола Илчев призовава клиента: ”Да внимава в различно изписване на логата, в различен домейн от този, който е свикнал да вижда на любимия си сайт, да внимава за различен тип приложения, които се появяват и го провокират да клика”.
За сайтове фантоми предупреждават и от Комисията за защита на потребителите. Оттам са направили стотици проверки и на онлайн търговци и в магазините на терен. Най много нарушения откриват в София.
„Некоректно обявяване на предишна и на нова цена, както и периодът, за който тече конкретното намаление”, посочва Ангел Джалев, член на КЗП.
В един от най-големите онлайн магазини у нас „Черният петък” вече приключи. Въпреки кризата средната стойност на поръчките е 591 лв., което е с над 25 % повече от миналата година. И ако в търговския обект промоциите вече са свършили, то в голяма част от магазините на терен те тепърва предстоят - в последния петък на ноември.
„Намаленията започват от 20, 30% и нагоре. Това е за новата актуална стока от есенно-зимния сезон. Някои колеги, които имат залежала стока от предишни сезони - може би ще отидат до 40, 50 може би до 70 %”, твърди Венцислав Николов от Българска ритейл асоциация, предава Нова тв.
Така търговците се надяват тази година, ако не да надхвърлят, то поне да достигнат нивата на оборот от преди пандемията. Клиентите пък си искат своето - качествени стоки, за по-малко пари.