Биоутайка може да блокира двигателя
Автомобил, който дълго не се кара и стои на открито, особено през зимата, е застрашен обикновено от ръжда по каросерията и проблеми с гумените уплътнения. Оказва се обаче, че такова возило може да осъмне със съсипан двигател или части заради горивото, особено ако е дизел.
Дизеловата чума е явление, което се среща предимно при дизеловите двигатели, но в някои случаи може да засегне и бензиновите автомобили. Тя може да повреди превозни средства, които не се карат с месеци. Според експертите ще става още по-зле с добавянето на повече биогориво към стандартните, които се предлагат по бензиностанциите.
Дизеловите вредители се отнасят до образуването на микроорганизми като гъбички, бактерии или дрожди, които причиняват биоутайки в дизеловото гориво. Тези микроорганизми
могат да запушат горивните тръбопроводи и филтри
и да повредят двигателите на колите.
На теория проблемите могат да възникнат и при бензинови двигатели с висока смес от биогориво E10, E85 или E100.
Според германския автомобилен клуб ADAC тази форма на замърсяване с гориво, за щастие, не се среща често в двигателите. Дизелът се използва постоянно и рядко остава в резервоара за дълги периоди от време.
Рискът от дизелова чума
е много по-голям при кемперите и особено при лодките
и селскостопанските превозни средства, тъй като те често не се използват за дълги периоди от време.
Класическите ретроавтомобили, които прекарват дълго време на склад, също са изложени на по-висок риск, тъй като тогава микроорганизмите имат възможност да растат и да се размножават за по-дълъг период от време.
Бензинът и дизелът по своята същност имат органичен произход. Това се отнася за въглеродно-химични съединения, произхождащи от изкопаеми растения и животни. Добавянето на повече биогориво и следователно - още по-високото органично съдържание в дизела, осигурява по-добри условия за живот на микроорганизми, бактерии и гъбички.
Когато тези организми растат прекомерно, се образува биоутайка, която може да причини вътрешни блокажи и дори да прецака двигателя.
Един от най-ефективните методи за превенция е навременната подмяна или консумация на биодизел. Оставянето на горивото да престои дълго време значително подпомага разпространението на микроорганизми. Следователно, биодизелът
трябва да се използва или замени най-късно след шест месеца
Някои собственици се кълнат в ползата от пълното пълнене на резервоара преди съхранение през зимата, за да предотвратят натрупването на вода поради кондензация. Бактериите виреят във вода. Водата в горивото е идеална среда за размножаване.
Дизеловото гориво обаче вече съдържа вода, според стандарта на ЕС EN 590 - до 200 милиграма на килограм гориво. Биодизелът дори съдържа до 500 милиграма. Водата също влиза в резервоара през вентилационните канали. Когато температурите се покачат през пролетта или паркираният автомобил е в отопляем гараж, резервоарът се превръща в истинска среда за размножаване на бактерии и следователно това води до развитието на истинска дизелова чума, според ADAC. Съветът на германските специалисти е, ако не ползвате автомобила си дълго време, по-добре изпразнете напълно резервоара.