Двете съседни държави имат добра стратегия в туризма, държавни стимули, разумно съотношение цена/качество, а и сезонът е доста по-дълъг, казва Деляна Цонева, председател на Бургаската регионална туристическа камара
Заради войната морето България трябва да се
рекламира като сигурна дестинация
- Г-жо Цонева, как вървят записванията за следващия летен сезон?
- Днес много трудно се правят прогнози заради сложната икономическа и политическа обстановка в цял свят. По тази причина и туристите не правят масово ранни записвания.
В БРТК отчитаме, че записванията са относително добри, но вероятно пак ще се забавят и ще бъдат “ласт минит” записвания. По-голяма яснота около темпа на резервации ще има след Нова година.
Доброто е, че туристическите борси, в които България участва, показват повишен интерес към нашата страна и желание на чуждестранните туроператори да предлагат активно в летните си програми “Дестинация България”.
- Отразява ли се инфлацията на цената на пакетите и какво ще е увеличението?
- Разбира се, че се отразява! Колкото и да се опитва браншът да задържа цените при стремглавото повишаване на ток, газ и всички компоненти на туристическия продукт, това е икономически необосновано. За сметка на маржа
пакетите са поскъпнали между 5 и 20%
- През 2021 г. в пандемията българите спасиха сезона, това лято - англичаните и поляците. Очаквате ли догодина друг пазар да се раздвижи, например немският, който отбелязва голям спад през последните години?
- Наши членове, които работят с Германия, казват, че германците са много чувствителни на тема сигурност и се колебаят да правят резервации в България поради близостта ни с Украйна, но вероятно и при тях записванията ще тръгнат на по-късен етап.
Не бива да се пренебрегва фактът, че и там има инфлация и повечето ни клиенти не бързат да харчат пари за лятната си ваканция. Необходима е и много силна реклама в насока “България - сигурна дестинация”.
- Ако свърши скоро войната, ще се върнат ли руснаци и украинци на нашето море?
- Приключването на войната ще доведе до благоприятно развитие не само в сферата на туризма, но за тези два пазара сме скептично настроени. Възстановяването на украинската икономика ще отнеме години, а Русия вероятно скоро няма да бъде допусната до нашите курорти по политически причини.
Да не забравяме, че и там ще последва икономическа нестабилност и въпреки че руснаците харесват нашата страна, ще търсят почивки на най-изгодни цени, които ние в сравнение с Турция, Гърция и Египет в близко бъдеще не можем да предложим.
- Да очакваме ли нетрадиционни досега пазари да припознаят нашите курорти като място за почивка?
- Защо да не очакваме?! В условия на пандемии и кризи винаги са се раждали новаторски решения в стремежа да се оцелее на пазара. В момента целият свят е в изключително сложна ситуация - политическа, икономическа, здравна.
Това предполага търсенето на различни пазари от досега съществуващите т.е. нетрадиционни пазари с нетрадиционни решения. Профилът на туриста вече е изменен. Но за да разчитаме на нови пазари, е необходимо не само облекчаване на визовия режим към трети страни, но и реклама за предимствата на страната ни пред другите туристически дестинации извън ЕС, които са много силна конкуренция.
- Заради пандемията българите се върнаха на българските курорти, ще остане ли това трайна тенденция?
- Със сигурност българите преоткриха нашето Черноморие и в условията на растяща инфлация в цял свят българите ще останат по курортите ни. България има много по-добри дадености от редица други държави и бизнесът доказа, че и у нас се предлага качествен продукт.
Разбира се, пречат ни неуредици като пътна инфраструктура, концесии и др., но считаме, че точно те все още не влияят на избора на българския турист - той е привикнал с тях. На чуждестранния турист тези неуредици със сигурност ще му повлияят дали да посети втори път нашата страна.
Разчитаме, че общините и държавните органи ще започнат да решават проблеми с паркирането, инфраструктурата, стопанисването на плажовете и пр. Регионалната туристическа камара е в постоянен контакт с местната власт и сигнализираме при всеки проблем, срещаме разбиране и помощ от тяхна страна, но въпросът е да се вземат превантивни мерки, да не стигаме до проблеми от това естество.
За целта е нужна цялостна концепция и стратегия за развитие на туризма по нашето Черноморие.
- С какво Гърция и Турция остават най-силната конкуренция?
- С добра стратегия в туризма, инвестиции, държавни стимули за отрасъла, с пътна инфраструктура, обгриженост на музейните находки, съотношението цена/качество, а и сезонът и в двете държави е доста по-дълъг - можете още през април и май да разчитате на топло време.
Имат изключително силна реклама
и успяват да се наложат в съзнанието на потребителя като добро място за почивка.
А нима България по нещо отстъпва като история на нашите съседки? Липсва ни цялостна стратегия и инвестиции на държавно ниво. Нашето Министерство на туризма не разполага с такъв ресурс в сравнение с Гърция и Турция.
Сегашният министър на туризма полага спартански усилия - без пари да рекламираш дестинация, това е все едно без пари да разработваш хотел. Той правилно нацели същността на страната ни, основата, върху която всеки в туризма трябва да гради своето управление - траките и тяхната култура, както и природните дадености и богатства на страната ни.
Това ни прави различни от останалите и ни показва неподражаема идентичност. И турците имат Черноморие и планини, и Гърците имате планини и море.
И двете държави имат проблеми с кадрите като нас и нивото на обслужването пада. В цяла Европа това е проблем.
И при тях има хотели, които дават повече от пет звезди, и такива, които само звездите им са звезди. Трябва единство в действията -
най-вече да защитим собствения си бизнес
В момента сме разграден двор - който не е пожелал, той не си е направил екскурзия в нашата страна. Това е лошо и показва, първо, неуважение към собствената ни история, второ лишаване от работа на собствените ни хора в държавата и не на последно място, подценяване на професиите в туризма.
- Какво още може да предложи България на летовниците през лятото?
- Какво очаква един летовник - да му осигуриш спокойствие и приятни изживявания.
Спокойствието се осигурява, като се изтегли нощния живот по-далеч от хотелите, когато органите на реда си вършат работата деликатно и ненатрапчиво. Разбира се, спешно трябва да се разгледа и Законът за туризма, за да се регламентира работата на туристическите субекти. И пак повтаряме: Без контрол всичко това губи смисъл.
БРТК предлага различни варианти за контрол по Черноморието. Сами с местните органи сме предприемали акции, за да ограничим сивия сектор, но ние не сме държавата. Докато се реши въпросът с туристическата полиция, трябва да се намери решение, за да осигурим сигурност, спокойствие и наслада от почивката.
Профилът на туриста вече е различен – необходимо е
да му се предложи преживяване, а не само настаняване и изхранване
В региона имаме зоопарк, аква паркове, замъка в Равадиново, битови заведения с фолклорни програми. В тази насока община Бургас последните години направи изключително много – освен с разработените обекти като остров Света Анастасия, Ченгене скеле, “Акве Калиде” летният календар е пълен с фестивали и събития, които привличат все повече туристи.
Това е правилната формула и за другите черноморски общини.