Според него т.нар. таван в цените на петрола няма да има особен ефект, включително и за България, но пазари като Китай и Индия ще се опитат да използват положението, в което е изпаднала Русия и ще искат по-ниски цени, смята той

Всичките опити за контрол върху „Лукойл“ са доста рискови, при положение, че Русия бъде принудена да води политика на едностранно ограничаване на доставките или забрана на доставки за вражески страни. Това заяви в интервю за  БНР Красен Станчев, който е основател на Института за пазарна икономика.

Според него Москва може да компенсира малките загуби, които се очертава да има - приходът от таксите, които тя внася в бюджета си от „Лукойл“, са относително малки. "При сегашните цени става дума за около 300 милиона долара. Търговията със страните около Черно море е около 1.5 милиарда долара. Сметката в бюджета на Русия излиза. Приходите й от петрол и природен газ са около 15%", изчисли експертът.

Станчев обаче посочи, че войната се отразява, около 1.2 млн. души са напуснали страната и вероятно ще има спад в икономиката - около половин процент от БВП. Очаква се запазване на тенденцията и общ спад от 7 до 11% в икономиката на Русия, смята той.

Според него т.нар. таван в цените на петрола няма да има особен ефект, включително и за България, но пазари като Китай и Индия ще се опитат да използват положението, в което е изпаднала Русия и ще искат по-ниски цени.

ОПЕК препотвърди решението си за намаляване на добива до края на следващата година. „Най-вероятно цените ще се задържат такива, каквито са. Те намаляват с по 1% на месец. За година вероятно ще има намаление с около 10% на добива. Русия няма проблем да намали избирателно добива и да наложи нещо като обратно ембарго“, прогнозира експертът.

„Очевидно е, че ОПЕК взимат страната на Русия, но отчитат и собствения си интерес. От тази история най-много печелят търговците в Турция. Те увеличиха с 90% покупката на руски петрол. В Черно море не може да влезе петрол от другаде, освен през Босфора. Там опашките са големи, а таксите се вдигнаха. През януари следващата година цената на едни танкер вероятно ще поскъпне 7 пъти и ще стане около 140 хиляди долара. От февруари досега увеличението е 6 пъти. Черно море става нещо като турско езеро. Турция има прагматичен подход към цялата ситуация“, анализира още той.