- За да си гарантирате обезщетение при забавен полет, купувайте билети без посредник
- Застрахователи вече предлагат продукти срещу изгубване или забавяне на багажа
Огромните опашки, характерни за много от големите европейски летища в празничния декември, вече са факт и на софийското.
Заради стачките във Великобритания, а и на други места из Европа и вече перманентната липса на персонал през последните денонощия
се натрупаха огромни закъснения на самолети,
което неминуемо засегна и България. Доказа го километричната опашка от коли в събота следобед около терминал 2 на столичното летище. Хората се придвижваха трудно, независимо дали изпращат, или посрещат свои близки.
При закъснение на полет с над 3 часа авиокомпанията е длъжна да даде обезщетение на пътника, а когато станат 4, обезщетението задължително е парично. Това напомни пред “24 часа” пилотът и професионален журналист в сферата на авиацията Александър Богоявленски.
През последните дни много пътници се сблъскаха със закъснения на полети най-вече поради стачки във Великобритания, но и в Нидерландия, Франция и Белгия.
Когато закъснението е 3-часово, авиокомпанията трябва да осигури подходящи условия за чакащите, например храна и напитки. Парично, и то 100%, става обезщетението след четвъртия час. Това важи за всички авиокомпании в Европа, включително за нискотарифните. Предвид дължината на пътуването, разстоянието и забавянето във времето
обезщетенията се натрупват кумулативно
- започват от 100, 150 евро и стигат до 500-600 за междуконтиненталните пътувание.
“Когато има прекъсване на едно голямо трансферно летище като “Хийтроу” в Лондон или в Амстердам, Франкфурт, Париж или Мадрид, то се предава надолу по веригата. По-малко са засегнати нискоразходните компании, защото те летят до второстепенни летища без прекачване. Там и опасността да бъде загубен багажът е минимална”, обясни Богоявленски.
Всичко това се случва на фона на далеч по-високите цени на самолетните билети, сравнени с пандемията. А в момента авиокомпаниите са възстановили 80% от дейността си отпреди ковид кризата.
Независимо кой е причинил забавянето – летището, неговият персонал, летищният оператор или някой друг, исковете се предявяват към превозвача.
Затова при сегашните условия според Богоявленски най-добре е билетите да се купуват без посредник, директно от авиокомпанията. В противен случай нещата с компенсациите се усложняват.
Колкото и рано да се купуват билетите, вече изобщо не се предлагат седалките по 5 или 10 евро. Според авиационните експерти едво догодина може да се очаква поне стабилизиране на ситуацията в сектора, а след година-две може би ще се върнат промоциите на подобни цени.
В сегашния хаос по летищата нерядко се случва и да закъсняват или да се губят багажи. Когато например пътниците вече са се качили и багажът им е в трюма, а се налага по някакви причина машината да не излита, дори на най-организираните летища настъпва хаос и багажът може да се запилее.
Въпреки това според експертите пълна загуба на багаж не съществува
или се отнася за пренебрежимо малко случаи - около 1%. Обикновено багажът се намира, макар и със закъснение.
Затова напоследък на авиационния пазар се появиха специални застраховки срещу загуба или забавяне на багажа.
Според Богоявленски американски застрахователи вече предлагат подобни застраховки с гаранция, че ако багажът не бъде намерен в рамките на 72 часа, пътникът получава обезщетение от 1000 долара. При това той не връща обезщетението, ако примерно след седмица или две авиокомпанията му достави багажа.