Пазарите за плодове и зеленчуци в Китай се развиват, като стават все по-интелигентни и по-цифрово ориентирани благодарение на развитието на 5G технологиите, технологиите за обработване на големи данни, интернет на нещата и други иновации, които могат да се приложат в сферата. Цифрови дисплеи, интелигентни електронни везни и QR кодове, които могат да проследяват произхода на селскостопанските продукти, се виждат все по-често на днешните китайски кооперативни пазари, разказва Радио Китай.
Нещо повече, земеделските производители и търговците дори продават зеленчуци в така известните напоследък платформи за предаване на живо. Прилагането на всички тези нови интелигентни технически устройства прави работата и управлението на зеленчуковите пазари по-удобни, а също така носи повече удобство за клиентите.
На входа на обикновен зеленчуков пазар в област Дзянбей, Нинбо, източната китайска провинция Джъдзян, има екран, който показва цените на зеленчуците, данни за транзакции в реално време, трафик на хора и резултати от тестване на селскостопанската продукция. „Тези нови технологии правят информацията по-отворена и по-прозрачна, така че пазаруването е по-добро“, каза г-жа Хоу, клиент на земеделския пазар, която живее недалече от тук и има много добри наблюдения към развитието на технологиите и иновациите на пазара в последно време.
На кооперативния пазар за плодове и зеленчуци в Чунцин, Югозападен Китай, клиентите получават разписка за плащане след всяка покупка, която е отпечатана с QR код. Ако по-късно те установят, че закупените от тях продукти са с лошо качество или имат други проблеми с безопасността на храните, те могат да сканират кода и да проследят произхода на продуктите в информационната система на пазара или други платформи.
Лиу Дачън, заместник-директор на Института за интернет индустрия към университета Цинхуа, каза, че пазаруването на хранителни стоки непрекъснато се подобрява – навсякъде от обикновените улични сергии и традиционните земеделски пазари до нововъзникващите интелигентни пазари включително. Цифровите технологии гарантират по-добра продоволствена сигурност, каза Лиу, добавяйки, че интелигентното надграждане на пазарите не само повишава удовлетвореността на клиентите, но и улеснява ежедневната работа на търговците.
Водени от технологиите за обработване на големи данни, зеленчуковият магазин на Шу Ханбин и съпругата му в квартал Учан, гр. Ухан, провинция Хубей в Централен Китай, се специализира в последно време в продаване на киви, и Шу е поставил кашоните с киви на най-видното място в своя магазин за плодове. Това не е случайност – напоследък според платформите за онлайн продажба на свежи плодове в района именно киви плодовете са на първо място по популярност сред клиентите. Според собствениците на магазина, те от много време вече могат да качват своите данни за продажбите в платформа за управление на пазара и след това системата класира най-продаваните продукти в реално време. Шу споделя още, че използва платформата всеки ден, тъй като тя му помага да знае кои плодове се продават добре, така че да може бързо да попълни запасите си.
Търговците в Китай активно използват различни дигитални методи, за да допринесат за интелигентното надграждане и трансформация на земеделските пазари за плодове и зеленчуци. Например, пазар на улица Лубан, квартал Хуанпу, гр. Шанхай, създаде система за ексклузивни членове на пазара и разработи мини-програма в китайското мулти-приложение WeChat, която интегрира местни доставчици, за да създаде интегрирана система за 15-минутен кръг на всички продукти в общността. Мини-програмата включва например всички щандове за закуска, сервирани на пазара, както и услуги за ремонт на дрехи, обущари и занаятчии, които също имат магазинчета на пазара, но и обществените ресторанти за хранене наблизо около пазара.
Компанията доставчик на технически услуги Sinxin Information Technology допринася за цифровото и интелигентно надграждане на хиляди земеделски пазари за плодове и зеленчуци в Китай. Служител на компанията каза, че интелигентните пазари, използващи интернет на нещата, облачни изчисления, големи данни, изкуствен интелект и други технологии, могат да се похвалят с интелигентно и целенасочено управление и работа. Тези технологии носят много удобства и ползи за потребителите, търговците и пазарните оператори, каза служителят.
Джан Пейли, доцент в Икономическия факултет към Народния университет в Пекин, анализира последните развития в сферата и обобщи, че интелигентните пазари отговарят на бързото развитие на цифровата икономика и проявяват индустриалната дигитализация в продажбите на земеделска продукция. Цифровите технологии, които помагат за по-ниски разходи, подобряват ефективността и правят продуктите проследими, направиха кооперативните пазари за плодове и зеленчуци по-икономични, удобни и по-безопасни, отбеляза тя. В бъдеще се очаква интелигентните пазари да вземат под внимание изцяло новите характеристики на потребителите и да направят методите на плащане по-лесни и по-разнообразни, добави Джан.