Споразумението с “Боташ” е исторически пробив
Как така Турция се съгласи чужда компания да получи слотове на терминалите им, как турската газова компания “Боташ” склони да транспортира газ, който не е техен, през газопреносната им мрежа до България? Това досега не се е случвало.
Какво им предложиха президентът Радев и министрите му, за да се сключи това споразумение? И вижда ли се руска сянка зад него, каквито размисли се появиха в медии? Имат ли основание съмненията на “Продължаваме промяната”, че се прави опит да се върнат доставките на газ от “Газпром”, този път през Турция? ПП искат и изслушване на министъра на енергетиката Росен Христов.
Факт е, че президентът Радев и служебните му министри направиха пробив в газовата дипломация с южната ни съседка. Така
бяха осигурени за 13 г. напред слотове
(места и време за разтоварване и регазификация - б.а.) за 14 танкера на година на петте турски терминала, както и пренос на това регазифицирано гориво, което е над 1,5 млрд. куб. м, по тяхната мрежа до границата с България.
Нещо, което бе почти немислимо доскоро, защото както казват газовите експерти - всяка молекула газ, която е в мрежата на южната ни съседка, става турска.
А иначе усилия за свързаност са правени.
От 2009 г., когато “Газпром” спря през първите дни на януари газа за България и предизвика първата газова криза, се подписа меморандум за междусистемна свързаност с турската преносна система, но освен това намерение нищо повече не се случи.
Още в деня, в който бе подписано споразумението с “Боташ”, “24 часа” се допита до участници в преговорите какво стои зад това. Тази осигурена възможност за 1,5 млрд. куб. м газ допълва микса за България от 1 млрд. куб. м азерски газ и още толкова резервирани доставки през бъдещия терминал при Александруполис. Но защо има съгласие от турската страна?
Втечненият газ, който “Булгаргаз” ще купува от различни компании
и ще разтоварва на турски терминали, ще може да се доставя при входната точка Странджа - Малкочлар. От нея, преди да се изгради “Турски поток”, влизаше руският газ в Турция.
Капацитетът на входа на България е 4 млрд. куб. м на година, много повече от необходимото за нас. Експерти казват, че при търговски интерес от “Боташ” той може да се увеличи на 6 млрд. Като се приспаднат 1,5 млрд. кубика за българския пазар, остава възможност за транспортиране на други 4,5 млрд. куб. м.
Така че една от опциите за сътрудничество са възможностите на Турция и България за търговия и транспортиране на газ. През наша територия той може да отива към Румъния, Молдова и Украйна, както и към Сърбия, Босна и Унгария. За пренасяне на газ в западна посока има свободен капацитет в “Балкански поток”, както и в бъдещата газова връзка със Сърбия, написа “24 часа” на 3 януари.
Попитахме и министъра на енергетиката Росен Христов има ли руска сянка зад това споразумение между “Булгаргаз” и “Боташ”. Имат ли основание съмненията “подписваш с Турция, получаваш от Русия”.
“Никаква руска сянка няма”, отговори той. И обясни, че дни усилия са трябвали, за да бъде преодоляно нежеланието на Турция за преговори с българското правителство и компании заради натрупани по време на предишния български кабинет негативи.
“Ние излязохме с аргументи защо тази сделка им е изгодна. Турция има инфраструктура, казахме им, вие сте вече сигурни, имате в излишък, във ваш интерес е да продавате. Не сме направили нещо суперуникално, просто добри преговори”, каза Христов.
България в случая използва географското си положение,
за да транспортира газ от техните терминали към съседни на страната ни държави.
Турция вижда голяма перспектива в търговията с неруски газ. Тяхната стратегия вероятно е руският газ да се ползва за техни нужда, а неруския втечнен газ да го търгуват и да си възвръщат инвестициите. В нито един момент те не били споменавали за доставки на руски газ за България, категоричен е министърът.
Турците водят интересна външа политика - те са добре с руснаци, с американци, с украинци, с българи, успяха да постигнат баланс, който ни дава изключително големи икономически преимущества, казва Христов.
Той припомня, че председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен беше в Турция преди няколко месеца
да иска точно такъв достъп до техните терминали,
за да могат европейските държави през България да си доставят втечнен газ и турците постепенно го осъществяват.
“България е ключов партньор, защото де факто ние сме на вратата на Европа, за тях е важно с нас да са в добри отношения, имат интерес да си партнираме”, каза още той.
“Боташ” са предложили “Булгаргаз” да се включи в преговорите им за доставка на американски втечнен газ от компанията “Шиниър”, за да се постигне с по-големите количества по-добра цена за 10 години. Като договорите да бъдат с всяка компания поотделно.
Министърът смята, че атаките срещу споразумението са провокирани и защото страната ни е намерила къде да разтоварва купен втечнен газ. При търговете за слотове на гръцкия терминал при Ревитуса през 2022 г. “Булгаргаз” е спечелила само три слота, докато други компании, посредници, са напазарували останалите слотове, а било ясно, че те са купени заради България. Христов казва, че са му ги предлагали на 10 пъти по-висока цена. Сега обаче нямало какво да ги правят
Според него врявата се надига от ПП и “Демократична България”. Всички успехи, които направихме, ясно показват техните неуспехи, коментира Росен Христов.
Споразумението с Турция е първата стъпка и разговорите с колегата му Фатих Дьонмез продължават и в областта на зелената енергия и зеления водород. Той съобщи, че се планира нов електропровод от Турция, по който да се пренася зелена енергия през България към Европа. Освен това имало и интерес от три компании за завод за изграждане на фотоволтаици у нас.