Те ще отидат при този жп превозвач, който сключи договор с държавата за обществена услуга за превоз на пътници

На 28 февруари обявяваме процедурата за купуване на нови влакове с 1 млрд. от плана за възстановяване и устойчивост. Това съобщи пред депутатите в транспортната комисия зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски.

В последния ден на този месец ще се пусне търг за доставка на 7 двуетажни, 25 междуградски push-pull влакове и 20 мотрисни плюс 18 хибридни маневрени локомотива. Срокът, в който трябва да бъдат доставени, е 2026 г.

Времето за изработване и доставка на този нов подвижен състав обаче се разминава с процедурата за избор на нов изпълнител на договора за обществена услуга с държавата. Договорът на "БДЖ - Пътнически превози" с държавата за тази услуга изтича в края на 2024 г. С нова поръчка ще се търси изпълнител за следващия период.

Сегашният договор е спечелен от "БДЖ - Пътнически превози" през 2009 г., той е за срок от 15 години, от 1 януари 2010 до края на 2024 година.

Папукчийски заяви пред депутатите, че работна група в министерството вече прави анализ на изпълнението на този договор, както и подготвя новата тръжна процедура. Анализът ще е готов до 3 февруари и ще бъде оповестен

Депутатите от БСП Георги Свиленски и Борислав Гуцанов, както и народният представител от "Възраждане" Ивайло Чорбов бяха подготвили проект за решение на парламента, с което задължават Министерството на транспорта да направи анализ на сега действащия договор между държавата и БДЖ и да предприеме действия новият  да бъде възложен с открита процедура за цялата републиканска жп мрежа.
Тримата настояват парламентът да задължи правителството чрез министъра на транспорта да предприеме мерки и действия да предостави безвъзмездно придобития подвижен железопътен състав на "Холдинг БДЖ".

В хода на дебатите стана ясно, че холдингът не може да е получател на новите влакове и в крачка в решението той бе заместен от "БДЖ Пътнически превози". Изказаха се съмнения, че без тях БДЖ едва ли ще има капацитет да предостави качествената услуга.

Да припомним, че в плана за възстановяване е записано, че предвиденият за доставка подвижен състав ще бъде държавна собственост и ще бъде предоставен за ползване на следващия оператор по договора за обществена услуга за превоз на пътници след 2024 г. чрез открита недискриминационна процедура, а операторът ще бъде задължен да го върне обратно на държавата след изтичане на този договор.

Зам.-министърът Папукчийски каза пред комисията, че ако се запише, че тези състави ще отидат в "БДЖ - Пътнически превози", това означава, да се посочи директно кой ще спечели договора.

Андрей Рунчев от ГЕРБ заяви, че задължението подвижният състав да отиде в БДЖ ще създаде проблеми. Той припомни, че всичко по плана се следи и не трябва изкуствено да се правят фаворити.

След повече от едночасов дебат имаше идеи за разделяне на жп линии в отделни лотове и даването им на жп превозвачи поотделно, тя беше на Димитър Недялков от "Продължаваме промяната". Гуцанов пък заяви, че ако този нов договор не отиде в БДЖ, то няма да имаме национален превозвач.

Депутатите не подкрепиха решението на тримата депутати, а Гуцанов ги призова да запомнят, че са гласували след 2 години да го няма БДЖ.