Победителите след 5 - 6 г. обаче са предопределени от политиците в Брюксел - това са изцяло електрическите коли

Клиентите, които планират да си купят нова кола в последните месеци, са истински объркани от това каква да изберат. Не говорим само за марка и модел и затова колко месеци ще трябва да чакат, докато получат бленувания нов автомобил,  а за видовете задвижване. Перспективите се свеждат до 4 варианта - изцяло електрически автомобил, нормален и зареждаем (плъгин) хибрид, както и водороден. Има и пета опция, която все още е възможна разбира се, притежаването на возило с класически бензинов или дизелов агрегат.

През юни 2022 г. Европейският парламент гласува за забрана на продажбата на леки и лекотоварни  автомобили с дизелови и бензинови двигатели, включително и всички видове хибриди,  през 2035 г. За това в близкото бъдеще победителят е предопределен. Това са  електрическите коли и е решено от политиците в Брюксел.

Ако не се срине ЕС и драстично не се обърнат нещата, след 2030 г. ще се разработват изцяло електрически коли в Европа, защото от 2035-а трябва да се продават само такива нови коли.

Предвижда се също така 15% намаление на емисиите при новите дизелови и бензинови автомобили, които излизат на пазара от втората половина на това десетилетие, в сравнение с 2021 г., и

разширяване на този марж до 55% от 2030 г.

Разбира се, само до 2035 г., когато приключва продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.

За следващите 5-6 години преднина в продажбите ще вземат плъгин хибридите (не хибридите), най-вече заради въвеждането на екостандарта Евро 7 от 2025-а и нагласата е в големите градове на Стария континент да се въведе пълна климатична неутралност по улиците в централните части. Това означава, че в тях

ще може да се движат коли, които не димят

- другите или ще имат пълна забрана, или ще плащат дебели такси. За това и плъгин хибридите ще останат относително предпочитани през следващите 5-6 години (повечето предлагат около 50-60 км реален пробег на ток, което е напълно достатъчно за движение в града).

Ако планирате покупката на нов хибриден автомобил, който да се зарежда от контакта, е добре да го купите възможно по-скоро, за да може да го препродадете изгодно след 5-6 години, защото след това

идва ерата на електромобилите и може да си остане вечно ваш

Другата екологична алтернатива - водородните коли, засега са екзотика. Технологията все още е скъпа, а и най-важното - нямат развита зарядна инфраструктура - така че скоро няма да се наложат.

Мнозина си задават въпроса защо една от най-могъщите автомобилни компании в света Toyota не бърза много-много с електричките? Японците явно имат технологии за бързо конвертиране на всякакви коли с различни двигатели, а и все пак не продават само в Европа и САЩ. Планът обаче им е подобен на другите големи концерни - всяка трета кола през 2035 г. да е на ток.

Едва наскоро от Toyota, изглежда, приемат електромобилите сериозно. През декември компанията обяви план за пускане на пет нови модела с нулеви емисии на европейския пазар до 2026 г. Но ако искате да закупите изцяло електрическа кола от Toyota точно сега, ще ви е доста трудно. Компанията предлага само един, а продажбите са минимални.

Японците продължават да си лансират хибридите, а

в Европа ще почнат и плъгин хибридите - новият Prius,

който ще излезе на пазара това лято и за Европа ще се продава като хибрид със зареждащи се от контакта батерии. Освен това босът Акио Тойода казва, че е по-важно компанията да почне да превръща бързо и евтино употребяваните бензинови и дизелови коли в електрически, защото те ще останат преобладаващи по пътищата дълго след въпросната 2035-а.

Тойода повдигна съмнения относно това колко бързо автомобилната индустрия може да направи обратен завой по отношение на изкопаемите горива, наричайки целта на САЩ електромобилите да достигнат половината от продажбите на нови автомобили до 2030 г. “трудна задача”.

Въпреки че Toyota планира продажбите на електрически возила да достигнат 3,5 милиона до 2030 г. (или 35% от текущите годишни продажби), компанията също така вижда хибридите като достъпна опция, която клиентите ще искат.

С това BMW 230e xDrive Active Tourer спокойно може да минавате около 50 км само на ток в града.
С това BMW 230e xDrive Active Tourer спокойно може да минавате около 50 км само на ток в града.