Днес във всеки самолет, който лети, има по два пилота, които следят всичко по време на полета да е наред. Установено е, че именно човешката намеса е предотвратила повечето инциденти във въздуха. Компаниите обаче искат вторият пилот да бъде заменен с автопилот. Европейският авиационен регулатор отхвърли стремежа на индустрията поне до 2030 г., но каза, че обмисля да позволи работа от един човек по време на ограничена части от полетите още през 2027 г.
Чисто технически това е напълно възможно. Те могат да се управляват и кацат сами, но административно и организационно това е невъзможно. Това заяви за NOVANews авиационният журналист Александър Богоявленски.
По думите му авиокомпаниите имат нужда да намалят още разходите. "Преди 30-40 години екипажът се състоеше от 4-5 души, след това броят намаля на трима. Екипажите да са от 2 души е в 90% от самолетите през последните 20-30 години. В момента има доста самолети, които изискват трима човека екипаж. Има много еднопилотни самолети, но има изисквания за маса и брой пътници, в повечето случаи едномоторни, но има и двумоторни. При междуконтитентални полети е честа практика да се пилотира от един човек, за да почива другият, а много случаи има и трети, който ги подпомага", обясни той.
Според него автоматизацията никога не управлява сама самолета, винаги има наблюдаващ човек. "Невинаги автоматиката може да реши проблемите, затова е нужен човек. Поради тази причина един пилот е рисково решение", заяви Богоявленски.