Компанията ще обжалва, работела според законите
Проверката, завършила с огромната санкция, започна след сигнал на ОМВ, “Инса ойл” и други търговци на едро
Опит на “Лукойл” да наложи ценова преса на конкурентите си завърши с глоба от 67,7 млн. лева. Това става ясно от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е наложила многомилионната санкция.
Проверката дали “Лукойл-България” злоупотребява с господстващо положение продължи повече от една година. Тя започна след жалба на “ОМВ България”, подадена през ноември 2021 г. Впоследствие към нея са присъединени искане на “Инса ойл” и сигнали от други участници на пазара на едро. Те купували част от бензина и дизела за бензиностанциите си у нас от бургаската рафинерия на “Лукойл”, друга част внасяли.
Тогава хора от петролния бранш твърдяха, че
руснаците са променили търговската си политика
и намаляват отстъпките при продажбите на едро. Тенденцията била дори намаленията да отпаднат изобщо. Имало и промяна в сроковете за плащане на вземаната от рафинерията продукция.
Сега това се потвърждава от КЗК. От комисията посочват, че чрез промени в ценовата си политика през 2021 г. “Лукойл България” изцяло е
отменил предоставяните отстъпки при търговия на едро
с горива. Това обаче се отнасяло само за тези, които вземат количества с отложен акциз. Компаниите, които купували с платен акциз, получавали допълнителна отстъпка.
Антимонополната комисия определя това като ценова преса, налагана от руснаците спрямо конкурентите. Това можело да доведе за тях до отлив на клиенти, финансови загуби и напускане на пазара. Освен до отстраняване на конкуренцията подобно поведение намалявало стимулите за навлизане на нови търговци и инвеститори на пазара на горива.
От КЗК твърдят, че “Лукойл” е имал стратегия за постепенно завземане на пазара
на едро на горива, след като притежава повече от половината от него и е лидер при търговията на едро с горива.
Дружеството се опитвало да създаде впечатление, че новата му ценова политика ще доведе до по-ниски цени на дребно по бензиностанциите. На практика обаче се целяло елиминиране на конкурентите, с което да има възможност в дългосрочен план да налага по-високи цени на потребителите.
Справка показва, че в началото на 2021 година, когато “Лукойл” започва промяната в търговската си политика, дизелът се е продавал под 2 лева за литър,
а в края на същата година цената му вече е 2,47 лева
Върху движението на цените влияние са оказали и котировките на петрола, които тръгнаха от 50 долара и се качиха до 75 долара в края на 2021 г. Ценови експерти в петролния бранш твърдят, че 1 долар промяна при нефта се отразява с 1 ст. при горивата на дребно. Това означава, че от поскъпването на горивата през 2021 г. 25 ст. се дължат на петрола, но неясно откъде са дошли другите близо 30 ст. отгоре.
От КЗК се хвалят, че тяхната намеса е попречила на стратегията на “Лукойл България”, а компанията променила поведението си, което било и най-важната цел на антимонополния орган - да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията. А решението за глобата може да се обжалва в 14-дневен срок.
"Лукойл България" не е съгласна с оповестеното решение на Комисията за защита на конкуренцията. Компанията ще се възползва от правото си да го обжалва пред съда и да вземе всички необходими мерки за защита на своите интереси. Това заявиха от нефтената компания по повод решението на КЗК. От „Лукойл България“ допълват, че развиват своята дейност в пълно съответствие с българското и европейското законодателство.
От ОМВ заявиха, че няма да коментират.
Рафинерията вече сама си внася нефта, държавата чака да прибере 1 млрд. лв. от свръхпечалбите
Бургаската рафинерия на “Лукойл” от началото на тази година сама си внася нефта, а след това и продава готовите продукти. Промяната в работата щяла да позволи на държавата да прибере част от свръхпечалбите, които компанията има, твърдят от служебното правителство.
До края на миналата година руснаците чрез дъщерното си дружество “Литаско” стояха на входа и изхода - докарваха петрола и вземаха горивата. От работата на ишлеме заводът в Бургас имаше малка печалба и съответно плащаше невисок корпоративен данък.
През тази година обаче държавата се е прицелила в 1 млрд. лева приходи от рафинерията извън обичайните постъпления от акциз и ДДС. “Лукойл” е обложен трикратно. Веднъж със стандартните 10% данък печалба, след това още 33% върху свръхпечалбите и трябва при внос да плаща разликата между цената на руския нефт и международно признатия сорт “Брент”.
След като стана ясно, че рафинерията сменя модела на работа у нас, започна и постепенно поевтиняване на горивата. През лятото на миналата година дизелът стигна пикови стойност от 3,55 лева за литър. Оттогава насам движението е надолу и в момента средната цена е 2,91 лв.