Българските магазини договорят количества в конкуренция с огромни пазари в Западна Европа

За разлика от плодовете и зеленчуците, при които високите крайни цени се дължат на малкото българско производство и скъп внос, при яйцата е точно обратното.

България е стабилен производител, като средно на година произвеждаме над 1,32 млрд. броя яйца, а годишната консумация е към 1 млрд. От тази данни става ясно, че за българските яйца наддават не само родни магазини, а и вериги от огромни пазари от Западна Европа като Германия и Белгия. В този ситуация сработва икономическата логика - да се продава у нас или да се изнася на значително по-висока цена.

Най-големият пазар за българските яйца в чужбина е Германия, защото се използват и като суровина за производството на кексове и козунаци. По рафтовете се срещат и германски яйца, което рефлектира и върху цените.

По данни на търговските вериги преговорите за количества и цени в момента стават в условия на силна международна конкуренция. Най-големите производители на яйца у нас получават примамливи оферти от Европа и техен остава изборът дали и къде да продават. Но не се очаква криза с яйцата по Великден, защото разминаването на двата празника - католическия и източноправославния, дава една седмица буфер за обезпечаване на необходимите количества.

Подобно на много други видове храни от първа необходимост и при формирането на крайната цена на яйцата дават отражение редица глобални явления - включително и войната в Украйна. Преди нея страната е била един от най-големите износители на евтин фураж за кокошки, включително и за България. Към калкулацията на крайните цени влизат също и повишените сметки за отопление, необходимо за отглеждането на носачките.

Не бива да се забравя и това, че в Германия, подобно на много други места, ДДС за храните е доста по-малък от българския данък и тово неминуемо се отразява и върху цената. Именно за намаляване на ДДС за хранителните стоки апелира и председателят на Съюза на птицевъдите Ивайло Гълъбов. Той посочва, че в България има най-висок ДДС за храните, включително и на яйцата.

Транспортът също е сериозна компонента при формулирането на цената им. Според Гълъбов търговията в страната е конкурентна и не може да става въпрос за сериозно влияние в бизнес средата. Но премахването на ДДС за яйцата веднага ще свали цената им.

Не на последно място експертите съветват сравняване на цените на яйцата да се прави за аналогични категории, включително размер, разфасовка и други специфични особености. Има значение и при какви условия са гледани кокошките, дали яйцата са био и т.н.

Пазарът е отворен и колкото повече специфики имат съответните яйца, толкова по-висока може да бъде и цената им, коментират експерти. Според тях разликата в цената биояйцата и обикновените може да достигне и да пъти в зависимост от търсенето.

Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay