Руснаците пробвали ценова преса върху конкурентите си
Юли 2021 г. - потреблението на горива все още е свито заради пандемията, цената на руския и останалия петрол е почти еднаква, никой дори не си и помисля, че може да има война, която да отвори възможности за свръхпечалби в петролния бизнес.
Вероятно поради тази причина от “Лукойл” решават, че ще започнат игра с отстъпките, която да им позволи да завладеят пазара на едро у нас и с това да увеличат печалбата си. Поне такъв извод може да се направи от решението на Комисията за защита на конкуренцията отпреди по-малко от месец. В средата на февруари регулаторът глоби със зашеметяващите 67,7 млн. лв. руската компания заради опит да наложи ценова преса на конкурентите си.
Какво се случва преди година и половина - “Лукойл” решава, че ще дава отстъпка само на тези търговци, които купуват от бургаската рафинерия с авансово платен акциз на горивата. На пръв поглед изглежда, че промяната в ценовата политика не е нищо особено, защото така или иначе акцизът трябва да се плати. Само че
новият модел на руснаците удря големите петролни търговци, които имат данъчни складове
Именно те купуват с отложен акциз, защото го плащат, когато горивата излязат от техните складове, а не още на изхода на рафинерията.
На практика се оказва, че за тези, които вземат малки количества и ще ги продават на дребно, без да ги съхраняват в склад, отстъпка има. Но ако някой реши да зарежда бензиностанцията си от друг търговец на едро, а не директно от “Лукойл”, ще трябва да плаща по-скъпо.
Антимонополната комисия определя това като ценова преса, налагана от руснаците спрямо конкурентите. Това можело да доведе за тях до отлив на клиенти, финансови загуби и напускане на пазара. Освен отстраняване на конкуренцията подобно поведение намалявало стимулите за навлизане на нови търговци и инвеститори на пазара на горива.
От КЗК твърдят, че “Лукойл” е имал стратегия за постепенно завземане на пазара на едро на горива, след като притежава повече от половината от него и е лидер при търговията на едро с горива.
Дружеството се опитвало да създаде впечатление, че новата му ценова политика ще доведе до по-ниски цени на дребно по бензиностанциите. На практика обаче се целяло елиминиране на конкурентите, с което да има възможност
в дългосрочен план да налага по-високи цени на потребителите
Справка показва, че в началото на 2021 г., когато “Лукойл” започва промяната в търговската си политика, дизелът се е продавал под 2 лева за литър, а в края на същата година цената му вече е 2,47 лева.
Върху движението на цените влияние тогава са оказали и котировките на петрола, които тръгнаха от 50 долара и се качиха до 75 долара в края на 2021 г. Ценови експерти твърдят, че от поскъпването на горивата през 2021 г. 25 ст. се дължат на петрола, но другите близо 30 ст. отгоре може да са дошли заради играта на “Лукойл” с отстъпките.
От КЗК се хвалят, че тяхната намеса е попречила на стратегията на “Лукойл България”, а компанията променила поведението си. Решението за глобата може да се обжалва в 14-дневен срок, а от “Лукойл България” обявиха, че ще подадат жалба.
Но промяната в модела на “Лукойл” по-скоро е заради възможността за свръхпечалби, дошла след войната в Украйна. Защото руският нефт вече е с поне 40% по-евтин от останалите видове. А България има дерогация да използва нефт от Русия до края на 2022 г. Така “Лукойл” ползва евтин петрол, но продава горивата на европейски цени. Надали е случайно това, че от началото на тази година бургаската рафинерия сама внася нефта, а след това и продава готовите продукти. А и смяната на модела дойде по инициатива на руснаците. (24часа)