Подмяната на батерията като алтернатива на зареждането на електрически автомобили вече се наложи в Китай. Автоматичната система за смяна на батерии бавно се разпространява в Европа заедно с китайския производител на електрически автомобили Nio, който след Норвегия създаде първите си станции за смяна на батерии и в Германия.
Смяната на батериите се извършва в специални напълно автоматизирани станции във формата на двойни гаражи. Шофьорът влиза и паркира на определено място, а останалото се извършва автоматично. Роботът под автомобила разхлабва връзките на акумулатора и ги изключва. Сваленият празен акумулатор се поставя за зареждане, а нов, напълно зареден се поставя и прикрепя към колата. Само след 5-6 минути на станцията електромобилът вече може да се кара, а след смяната празната батерия остава на място, където се презарежда и чака следващия клиент.
Nio откри засега само две станции за смяна на батерии в Германия, като две "процедури" на месец са безплатни. След това се заплащат по 10 евро за всяка смяна, като клиентът заплаща и разликата в енергийното съдържание на старите и новите батерии. В момента Nio таксува тока в акумулаторите на изгодните 20 цента на kWh.
До 2025 г. Nio планира да има над 4000 станции за смяна на батерии по целия свят.