Поне 1000 лв. на месец, ако след 5 г. придобиете автомобила

При оферта с buy back разходите падат с 200 лева

Въпреки стръмното поскъпване на новите автомобили в последните 2 г. вносителите се опитват да предлагат примамливи оферти на цени между 300 и 500 лева на месец. Тези на пръв поглед изгодни предложения обаче са свързани с много условности. Обикновено при тях се иска самоучастие от 20-30 процента и още толкова е остатъчната стойност на колата, която трябва да внесете след края на лизинговия период, ако искате да остане ваша собственост.

“24 часа” направи проучване колко най-малко ще ви струва, ако искате да карате нов автомобил, който да вземете на изплащане в следващите 5 г. и след това талонът на возилото да е на ваше име. В разходите са включени лизинговата вноска, застраховка “Каско”, плащанията за първоначална регистрация, консумативите, задължителните посещения във фирмения сервиз, както и парите, които ще дадете за гориво или за ток, ако се решите да купите електромобил.

Сметките показват, че ако искате да карате нов автомобил от малкия или компактния клас, ще трябва да отделяте поне по 1000 лв. на месец в продължение на 5 г. Доскоро се плащаха по 500-600 лв.

Първо трябва да се сравнят офертите на вносителите. От тях се вижда, че в момента нова кола под 30 000 лв. (с някои малки изключения) на българския пазар няма. Ако искате да се сдобиете с горе-долу приличен автомобил с минимални съвременни екстри, автоматична скоростна кутия и приличен багажник, ще видите, че цените вече започват от 40 хил. лева, което е с близо 10 000 повече отпреди пандемията.

Затова за база сме взели минимална цена от 40 000 лева и върху нея са правени изчисленията. Калкулирани са минимална първоначална вноска от 10 %, срок на изплащане 5 г. и без остатъчна стойност, т.е. след края на лизинга колата остава на клиента, без да доплаща. Включвайки лизинговия калкулатор, който не се различава съществено при финансови къщи и банки, се получава следното - 4000 лева първоначална вноска и средно около 520 лева в следващите 60 месеца.

Обикновено има и такса финансиране на сделката - около 500 лв. Общата сума, която трябва да платите, ще е около 43 500 лева, което минимално оскъпяване предвид сегашната инфлация.

След първоначалната вноска от 4000 лв., трябва да се предвидат пари и за регистрацията в КАТ. В повечето случаи тя е между 350 и 400 лева за нов автомобил и се прави еднократно.

Мнозина пропускат застраховката, а за новите коли задължително трябва да е пълно “Каско”. Стойността на полицата се изчислява по сложна формула и зависи от това на колко години е шофьорът, колко коли има в семейството и т.н., но общо взето, вноската се движи между 4-5% от цената на автомобила.

Заради обезценката вноските намаляват. На втората година застрахователите оценяват колата с 20% по-малко, на третата и четвъртата с още по 15 на сто. Така последната година от лизинга тя ще се застрахова на половината покупна цена, или 20 000 лв.

Това означава, че за 5 г. лизинг трябва да платите за пълно каско 2000 лв. през първата година, втората - 1600, третата - 1360, четвъртата - 1156, а последната, когато застрахователната цена ще е 19 652 лв., пълното каско пада на 983 лева. Общо за 5 г. на изплащане на новия автомобил сумата за пълно каско възлиза на малко повече от 7000 лева, или средно около 120 лв. на месец само за застраховка.

Трябва да се плати и данък за автомобила. В зависимост от екологичната категория и мощността на двигателя годишният му размер е между 150 и 200 лв. Ако се купи изцяло електрически автомобил, не се плаща данък. Да не забравяме и винетката, която струва 87 лв. на година. Трябва да се добави и годишният преглед с цена от около 50 лева.

Така тези три пера излизат още около 30 лева на месец. Към разходите трябва да се добавят гумите. Може да облекчите разходите с всесезонни, които предвид изменящия се климат в последните години стават все по-предпочитани. С тях може да спестите около 120 лв. на година за смяна на зимни и летни, както и за съхранението им. 

Ако приемем, че сте купили колата със зимни гуми, за тези пет години лизинг ще ви трябват и поне един комплект летни, които ще ви струват поне 800 лева. Ако ползвате и хотел за гуми, където да ги съхранявате, пригответе още 100 лева на година. Ето ви още едни 30 лева на месец към сметката на новата кола.

Така дотук месечната сметка за нов автомобил набъбна на около 700 лева без задължителните посещения в оторизиран сервиз на марката, както и разходите за гориво.

Гаранцията не покрива смяната на филтри и масла. В зависимост от препоръките на производителя това трябва да се случва на около 15 000 километра. Трябва да се добавят и смяна на накладки, чистачки, лампички. Така годишната сума ще набъбне с още поне 600 лв. или още 50 лева на месец. Ако е купен автомобил с бензинов двигател със среден разход около 7 л на 100 км и пробег от 12 000 километра на година, при сегашната цена на бензина месечно трябват 180 лева.

Така груба сметка показва, че нов автомобил за 40 000 лева на изплащане за 5 г. струва около 1000 лв. на месец. Като тук не са включени автомивки, антифриз, течности за чистачки, ароматизатори и т.н. 

Има и по-евтин вариант, ако се избере офeрта с остатъчна стойност - тоест в края на лизинга да не придобивате собственост на колата (buy back). Тогава намалението може да достигне и до 35%. При дадения пример за 40 000 лв. и при 20% първоначална вноска месечната може да е под 350 лева. Но тук има ограничение на пробега, който обикновено е около 75 000 км за периода. Ако искате гаранция над 3 г., трябва да доплатите.

При този вариант сменяте колата на всеки 3 години, а остатъчната стойност служи за първоначална вноска за следващия автомобил. Недостатък е това, че няма да можете да смените марката, а ще трябва да ползвате един и същи производител. А също така се оказвате в положение да плащате непрекъснато, но пък ще карате нова кола.