След 2-3 години спад и застой продажбите на нови леки автомобили в Европа тръгнаха нагоре. Това показва статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА).

През първото тримесечие на 2023 г. пазарът на автомобили в ЕС отбеляза значително увеличение на регистрациите на нови автомобили с почти 2,7 милиона продадени бройки. Това бележи 17,9% увеличение в сравнение с 2022 г., след стабилни резултати през първите три месеца. Сред четирите основни пазара в ЕС Испания (+44,5%) отбеляза най-голям ръст, следвана от Италия (+26,2%), Франция (+15,2%) и Германия (+6,5%).

През март 2023 г. пазарът на автомобили в ЕС е дръпнал с 28,8% , надхвърляйки повече от милион бройки (1 087 939). Всички най-големи пазари отбелязаха двуцифрен ръст миналия месец, като Испания (66,1%) и Италия (40,7%) са начело.

В България ситуацията е малко по-различна. През март се отчита намаляване на продажбите спрямо същия месец миналата година. Сега у нас са пласирани 2309 нови леки коли спрямо 2702 през 2022-а или 1,5 процента по-малко. След първите три месеца обаче и в България има ръст на продажбите, който е 6,9 процента. Тази година до 1 април са продадени 7123 нови леки коли, а миналата - 6662. Ръстът дори и на българския пазар при чисто електрическите коли е внушителен - 169,2 процента. През първите три месеца са продадени 420 електрички, докато през 2022 година бяха само 156.

Общо на европейския пазар през март се наблюдава значително увеличение на пазарния дял на хибридните автомобили до 24,3% и електрическите автомобили с батерии до 13,9%. Бензиновите автомобили все още запазват най-големия пазарен дял от 37,5%.

Миналия месец ЕС стана свидетел на значително увеличение на новите регистрации на акумулаторни електрически превозни средства (BEV), които се повишиха с огромните 58%, достигайки 151 573 бройки. Това е еквивалентно на пазарен дял от 13,9% и представлява увеличение от 2,5% спрямо март 2022 г. (11,4%). Двуцифрени и трицифрени процентни печалби са регистрирани в повечето страни-членки на ЕС. Трябва да се отбележи, че третият по големина пазар - Нидерландия, отбеляза повече от двойно увеличение на продажбите, с увеличение от 132,6%.

Хибридните електрически превозни средства (HEV) имаха още един силен месец през март, като продажбите се увеличиха с 38,1% до 264 694 бройки. Този ръст до голяма степен се дължи на двуцифрено увеличение на четирите ключови пазара на ЕС, особено Испания (+75,3%) и Италия (+47,8%). Следователно HEV достигнаха пазарен дял от 24,3%, което е увеличение с 1,6% спрямо март 2022 г. (22,7%).

След отрицателен растеж през първите два месеца на 2023 г., пазарът на ЕС за plug-in хибридни превозни средства (PHEV) отчете скромен ръст от 4,3% през март след подобрени продажби на три от четирите най-големи пазара: Испания (+80,1%), Франция (+34,5%) и Италия (+23,1%). Обратно, германският пазар се отдръпна с 38,5%. Въпреки увеличенията на някои ключови пазари, общият пазарен дял на PHEV в ЕС губи позиции спрямо други сегменти, намалявайки с 1,6% от 8,8% през март 2022 г. до 7,2% през 2023 г.

През март 2023 г. новите регистрации на бензинови автомобили в ЕС са нараснали значително (+29,9%), като сега представляват пазарен дял от 37,5% (увеличение от 0,4% спрямо март 2022 г.). Този растеж е съсредоточен главно в четири ключови пазара: Испания (+82%), Италия (+45,5%), Франция (+24,4%) и Германия (+22,8%). В резултат на това през първото тримесечие на 2023 г. са продадени близо 1 милион бензинови коли, което представлява 18,6% увеличение на годишна база. Пазарът на дизелови автомобили в ЕС също се представи по-добре през март в сравнение с 2022 г. (+11,8%), поддържан главно от три от най-големите пазари в блока: Италия (+38,2%), Испания (+21,1%) и Германия (+7,8%). Дизеловите автомобили обаче представляват само 14,5% от пазарния дял на ЕС, което е спад от 1,1% спрямо март 2022 г.