Дали електромобилите ще са колите на настоящето, или ще останат коли на бъдещето, зависи от това дали има зарядна инфраструктурата. Това заяви във втория ден на конференцията "Енергия за зелено бъдеще" шефът на Електроенергийния системен оператор Ангелин Цачев. Той допълни, че смята товарните автомобили на водород също за елемент от бъдещия транспорт.
Цачев каза, че ЕСО има 300 постанции, с които покрива към 85% от общините в България. Работи се по изграждане на зарядни станции, затова са подписани меморандуми с асоциации на собствениците на електромобили, включително със сдружението на общините.
Шефът на ЕСО обяви проект, който да постави началото на националната инфраструктура на зарядната инфраструктура. "Всяка от сегашните зарядни станции работи с отделно приложение и ако отидеш на една зарядна точска трябва да изтеглиш едно приложение, ако си на друга - друго приложение, за да заредиш колата. Освен това повечето батерии били с малка мощност и дълго зареждане.
Цачев обяви и втората цел - да се изгради национална зарядна инфраструктура в близост до подстанции, собственост на преносния оператор, които да осигурят капацитет за хипер бързи зарядни станциии, които да зареждат за 15 минути батерията до 80%, както и национална инфпаструктура за производство, съхранение и зареждане с водород.
Той обяви намерение за изграждане на национална платформа, учредяване на национален оператор, който да я управлява и така да се осигури лесен начин за ползване на всички зарядни точки в страната.
Цачев каза, че целта на ЕСО не е да конкурира с големите вериги, а да изграждат инфраструктура там, където няма търговски интерес. Според проучване през 2030 г. в България ще има 200 000 електромобила, през 2040 г. - 2,5 млн., а 10 години по-късно 3,5 млн.
Според него целта е до 2025 г. ЕСО да има 100 зарядни станции, до 2028 г. ще се изграждат останалите 100, това са групи зарядни станции от 50 до 150 мегавата.
Бързите зарядни станции са от 150 до 350 киловата, те ще се ползват и от градския електротранспорт.
ЕСО предвижда още да построи Проектът 9 зарядни станции на водород, разпределени в 4 големи града на страната, София, Варна, Бургас и Стара Загора, където се предвижда изграждане на зарядна станция по проекта за водородна долина. С останалите 3 града покриваме цялата страна. Предвижда се товарен автомобил да прекоси страната с едно зареждане с водород.