Франция забрани всички полети на къси разстояния по маршрути, където може да се използват влакове, съобщиха западни издания. Мярката влезе в сила от сряда и е опит да се ограничат въглеродните емисии.

Наредбата слага край на въздушните маршрути между малкото летище “Орли” в близост до столицата Париж и градовете Бордо, Лион и Нант. Свързващите полети за по-далечни дестинации обаче не са засегнати от нововъведените правила.

Влаковите услуги също трябва да отговарят на определени критерии: по един и същи маршрут те трябва да бъдат чести, навременни и с достатъчно добри връзки, за да задоволяват нуждите на пътниците, които иначе биха пътували по въздух - и

да могат да поемат нарастващия брой хора

Освен това французите, които извършват такива пътувания, трябва да могат да се придвижват с влак на отиване и връщане в същия ден, след като са прекарали 8 часа в дадено населено място.

С това решение френското правителство приема мерки срещу използването на частни самолети за кратки пътувания в опит да направи транспорта по-екологичен и по-справедлив за населението. Промените са част от Закона за климата от 2021 г.

Министърът на транспорта Клеман Бон заяви, че страната не може повече да толерира

супербогатите да използват безразборно частните си самолети,

докато обществеността предприема редица съкращения, за да се справи с енергийната криза и изменението на климата.

Критици отбелязват обаче, че новите ограничения далеч не са достатъчни. По техни думи границата от 2 часа и половина умишлено е поставена, за да се избегне ограничение в пътуванията от Париж до средиземноморския пристанищен град Марсилия - по този маршрут има бърз влак, който пътува 3 часа.

Транспортният министър заяви, че се взимат мерки за подобряване на железопътния транспорт, за да може забраната за летене да обхване повече маршрути от следващата година. Обмисля се добавянето на пътувания от парижкото летище “Шарл дьо Гол” до Лион и Рен, както и между Лион и Марсилия.

Засега обаче те не отговарят на критериите за забраната, тъй като влаковете до летищата в Париж и Лион не позволяват на пътниците да пристигат рано сутрин или късно вечер.

Авиационната индустрия по-рано критикува този ход, цитирайки тежък период за сектора след пандемията от коронавирус. Според Flightradar24 броят на полетите миналата година е намалял с почти 42% спрямо 2019 г.

Още във вторник временният ръководител на индустриалната група Airlines за Европа Лоран Донсел призова правителствата да подкрепят “реални и значими решения” за емисиите от авиокомпаниите, а не да предприемат “символични забрани”.

“Забраната на тези пътувания ще има само минимални ефекти върху отделянето на CO2”, заяви той.