Мисията за кацане на Луната на модула „Хакуто-Ар“ на японската компания „Айспейс“се е провалила поради неправилно изчисление на височината, което е довело до преждевременно свършване на горивото, съобщи Ройтерс.
Базираната в Токио стартъп компания „Айспейс“ загуби връзка с мисията „Хакуто-Ар“, след като космическият апарат се опита да постигне първото в света „частно“ меко кацане на повърхността на Луната през април.
Аварията бе поредният неуспех в японската космическа програма. През март националната космическа агенция трябваше да унищожи новата си тежка ракета-носител „Ейч 3“, след като тя достигна до космоса. Японската ракета на твърдо гориво „Епсилон“ се провали малко след изстрелването си през октомври м. г.
Снимки на отломки и кратер от удара на „Хакуто-Ар“ бяха публикувани тази седмица от НАСА, която сканира района със своя лунен разузнавателен орбитален апарат. Разследването на космическото пространство показа, че след като космическият апарат е преминал над голяма лунна скала, софтуерна грешка в сензора е причинила несъответствие между действителната и очакваната височина. Това довело до изчерпване на горивото му и апаратът е падал свободно през последните 5 километра до повърхността на Луната.
За следващите две мисии ще бъдат направени подобрения, съобщиха от „Айспейс“. „През тези две мисии за нас е много важно да увеличим знанията си колкото е възможно повече, за да постигнем стабилни комерсиализация в бъдеще“, каза главният изпълнителен директор на „Айспейс“ Такеши Хакамада пред репортери в Японския национален пресклуб.
Втората мисия на „Айспейс“ е планирана за 2024 г. и трябва да достави собствен луноход до естествения спътник на Земята. От 2025 г. компанията ще работи с американския разработчик на космически софтуер „Дрейпър“ за доставяне на полезни товари на НАСА на Луната, като целта е да се изгради до 2040 г. лунна колония с постоянен персонал.
Докато националните космически агенции доминираха в изследването на космоса в предишните десетилетия, многобройни частни играчи се конкурират в новата космическа надпревара между Съединените щати и техните съюзници срещу все по-амбициозния Китай.
НАСА разчита на компанията „СпейсЕкс“ на Илон Мъск за извеждане на много от своите товари в орбита, а миналата седмица агенцията възложи договор за мисия на астронавти до Луната на компанията „Блу ориджин“ на Джеф Безос.