“Бюджетът, който депутатите разглеждат на първо четене, все още има големи отклонения, които са предпоставка за задълбочаване на дисбалансите в икономиката и задържане на инфлацията на относително по-високо ниво”. Това заяви пред БГНЕС икономистът Любомир Дацов.
“Ако питате някои от политиците, излиза, че това, че Бюджет 2023 г. е с 3% дефицит, е голямо постижение, а всъщност това е политическата цена и политическата цел, защото чисто експертно бюджетът, за да е в някакъв баланс, трябва да бъде леко положителен спрямо икономическото развитие в момента”, каза финансистът. По думите му 30-40% от нивата на инфлацията се дължат на свръх дефицитите и политиките по доходите.
Дацов подчерта, че бюджетната политика е свързана с макроикономическите проявления. “Ако искаш да нямаш инфлация, ако искаш да имаш основен икономически растеж, ако искаш бюджетът да подкрепя развитието на икономиката, тогава правиш правилните нива на дефицитите. Вече секторното разпределение на парите е въпрос на приоритет на всяко едни правителство. Никъде не е казано, че социалните плащания трябва да бъдат увеличени изпреварващо, както бяха увеличени в миналото”, смята финансистът.
“Част от проблемите и дисбалансите са, че през последните години част от плащанията бяха увеличени изпреварващо. При 30% инфлация спрямо 2019 г. имаме плащания, които са увеличени над 90%, и те са сериозни”, поясни Любомир Дацов. По думите му има риск бюджетът да се окаже една "оптимистична мечта".
“Мерките по ПВУ са еднократни и закърпват ситуацията. Когато не отиваш да правиш нещо по-сериозно като промяна и не намираш решение, тогава трябва да намериш някакви еднократни мерки. Повече от тези мерки са противоречиви и не влияят върху дефицитите. Например разходите по ПВУ не формират дефицити чисто счетоводно, така че дали ще дойдат парите по ПВУ има значение за фискалния резерв и колко пари да има правителството в касата си”, коментира още Дацов.
“100% дивидент е друго нещо. Там въпросът е политически. Ако изземеш за втора поредна година 100% абсолютно всички пари и то в една променена обстановка на държавните фирми, какво остава за тях, каква е политиката на инвестициите”, попита икономистът. “От пари на хартия и реален паричен поток има голяма разлика, те във времето се разминават. Ситуацията изглежда странно с този данък, въпрос на разчети, и на това какви са приоритетите в тази област”, заяви Дацов.
Според икономиста когато едно правителство идва на власт, то трябва да има идея как да управлява и да има управленска програма. “Вече мина месец и нещо, откакто е създадено правителството, а преди това имаше доста дълъг период на преговори за съставянето му, а ние нямаме управленска програма, и това е проблем. Ние не знаем какво да очакваме от това правителство, какви са му приоритетите, и какви реформи ще сложи на масата”, смята той.
По думите му мерките в Бюджета по отношение на разходната част са противоречиви и това трябва да бъде предмет на дебат. Според него след 2 месеца трябва да има яснота какви ще са приоритетите за Бюджет за 2024 г., защото бюджета в момента е “да минат нещата”, обобщи Дацов.