Списанието е кръстено на фирма, произвела едва 99 коли
Едва ли има човек на планетата, който да не е чувал за Playboy. Но колко знаят, че “секси зайчето” е пряко свързано с автомобилната индустрия?
Преди списанията, фотосесиите и палавите партита Playboy е име на автомобилна компания, която произвежда 99 коли между 1947 и 1951 г.
Изминаха 6 години от кончината на една легенда на ХХ век, човек, за чийто начин на живот мечтаят милиони мъже. Става въпрос за Хю Хефнър. Той изгради империя, базирана на списания за възрастни, и стана част от прочутата американска мечта.
На фона на добре известния афинитет на Хефнър към красивите жени малко се знае
за решаващата роля, която играят колите в живота и бизнеса му
Всъщност те са генезисът на името Playboy. Заглавието на списанието произлиза от термина playboys, който според Речника на американския жаргон се използва от 1829 г. за обозначаване на “богат бонвиван”.
В действителност Хю Хефнър заимства името на своето еротично начинание от Playboy Automobile Company, скромен производител на автомобили от Бъфало, Ню Йорк. Скромен, но с големи амбиции да завладее следвоенния американски пазар със своите компактни автомобили.
Playboy Automobile Company се появява веднага след Втората световна война, създадена от Луис Хорвиц, Чарлз Томас и Норман Ричардсън. Те вярват, че възстановяването на Америка изисква надеждно и достъпно транспортно решение, подобно на легендарния Ford Model T.
Въпреки че от тримата само Томас има инженерни умения, те успяват да съберат 50 000 долара, за да сглобят прототип през 1946 г. Изграден от налични компоненти, този малък кабриолет има необичайна конфигурация с двигател, разположен отзад, но надминава конкуренцията с дизайнерски елегантни линии, ниско разположени фарове и хармоничен баланс между предния капак и багажника. Въпреки прекомерно високите производствени разходи за един автомобил общественото мнение ги убеждава, че масовото производство трябва да стане реалност.
Автомобилът може да се похвали с преосмислена конфигурация на предния двигател, автоматична скоростна кутия, прибиращ се стоманен покрив, иновативна система за независимо окачване и четирицилиндров двигател с 48 конски сили.
Цената на колата е едва 985 долара
За да получат капитала, необходим за разширяване на фабриката и за започване на мащабно производство, от Playboy Automobiles решават да продават предварително франчайзи за дилъри. Освен това, за да се предизвика интерес, се изпращат нови прототипи на изложения в цялата страна. Стратегията дава резултат, макар и само временно.
Със стотици продадени франчайзи и нетърпеливи клиенти, очакващи доставка, Playboy
започва първично публично предлагане на Уолстрийт през юни 1948 г.
Компанията вече е направила поръчки за оборудване за автоматизиране на поточните линии. Въпреки това средствата са много трудни за намиране и не след дълго фалира.
От 98 продадени серийни коли само около 43 са оцелели до днес. Пет (включително прототипът) са собственост на Дейвид Каплан, внук на основателя на компанията Луис Хорвиц.
През 1953 г. младият Хю Хефнър, журналист с любяща съпруга, новородено дете, но с план да забогатее с мъжко списание, търси подходящо име. Първоначално
той възнамерява да го нарече “Еленско парти”,
но плановете му са осуетени, когато представители на едноименно списание за приключения на открито го заплашват със съд.
Докато обмисля алтернативи, неговият приятел Елдън Селърс, чиято майка работи в регионален офис за продажби на Playboy Automobiles, предлага да се използва името на несъществуващата автомобилна компания. Хефнър възприел тази идея и както се казва в Америка, останалото е история.