Товарен кораб, оборудван със специални, гигантски платна, пое на първото си плаване. Транспортната фирма "Каргил" (Cargill), която е наела проектирания във Великобритания кораб "Пиксис Оушън" (Pyxis Ocean), се надява технологията да помогне на сектора да поеме курс към по-екологично бъдеще, съобщава Би Би Си.
Използването на твърдите платна "УиндУингс" (WindWings) има за цел да намали разхода на гориво и следователно и въглеродния отпечатък на корабоплаването. Смята се, че секторът е отговорен за около 2,1 процента от глобалните емисии на въглероден диоксид, предаде БТА.
Първото пътуване на "Пиксис Оушън" ще бъде от Китай до Бразилия и ще представлява първи тест в реални условия на технологията.
Сгънати надолу, когато корабът е акостирал, платната се отварят, когато излезе в открити води. Те са високи 123 фута (37,5 м) и са изградени от материала, от който се правят вятърни турбини, за да бъдат издръжливи.
Очаква се, че възможността на плавателния съд да бъде носен от вятъра, вместо да разчита единствено на двигателя си, ще намали вредните емисии с около 30 процента за целия жизнен цикъл на кораба.
Според Ян Дилеман, президент на "Каргил оушън транспортейшън" (Cargill Ocean transportation), индустрията е "на път към декарбонизация". Тази технология демонстрира колко бързо се променят нещата, смята той.
Приблизително шест седмици ще отнеме на "Пиксис Оушън", за да достигне крайната точка на пътуването си, въпреки че технологията, която използва, произхожда от нещо много по-бързо.
Технологията на твърдите платна "УайлдУингс" е разработена от британската фирма "Би Ей Ар текнолъджис" (BAR Technologies), която беше част от отбора на сър Бен Ейнсли за Купата на Америка по ветроходство през 2017 г. Състезанието понякога е наричано "Формула 1 на моретата".
"Това е един от най-бавно развиващите се проекти, които сме правили, но без съмнение е с най-голямо въздействие върху планетата", казва ръководителят на проекта Джон Купър, който е работил и за тима на Макларън във Формула 1.
"Предвиждам, че до 2025 г. половината от новопостроените кораби ще бъдат поръчани със задвижване чрез вятъра", добавя той, след което обяснява: "Причината, поради която съм толкова уверен, са нашите икономии - един и половина тона гориво на ден. Като се вземат предвид четирите крила на кораб, това са шест тона спестено гориво, това са 20 тона спестени вредни емисии на ден".
Иновацията идва от Обединеното кралство, но самите твърди платна се произвеждат в Китай. Липсата на правителствена подкрепа за намаляване на цената на вносната стомана пречи на компанията да ги произвежда на местно ниво.
Експертите казват, че технологията има голяма перспектива, тъй като корабната индустрия се опитва да намали приблизително 837-те милиона тона въглероден диоксид, които отделя в атмосферата всяка година.